چکیده:
در دهههای اخیر، موضوع استرس و آثار آن در سازمان یکی از مباحث اصلی مدیریت رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده است. سالانه سرمایههای هنگفتی به علت فقدان سلامت جسمانی - روانی کارکنان، کاهش کارایی آنان و ترک شغل و تغییر شغل به دلیل استرس شغلی از دست میرود. این تحقیق به منظور بررسی عوامل ایجاد کننده استرس شغلی کارکنان و ارائه مدل استرس شغلی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه تبریز به تعداد 918 نفر و حجم نمونه آماری به تعداد 273 نفر میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تقلیل متغیرهای اندازهگیری شده از روش تحلیل عاملی استفاده گردیده؛ و تعداد 10 عامل ایجاد استرش شغلی مشخص شدند. بعد از شناسایی عوامل ایجاد کننده استرس شغلی، با استفاده از آزمون فریدمن میزان اثرگذاری هر یک از عوامل بر استرش شغلی افراد مورد مطالعه به شرح زیر اولویتبندی گردید: 1-عوامل سازمانی 2- فرهنگ و بافت سازمانی 3- خط مشی سازمانی 4- فشار نقشها 5- عوامل ساختاری 6- عدم امنیت شغلی/ مالی 7 -ناپایداری 8- روابط بین فردی 9- شایستگی نقش و 10- تطبیق با شرایط شغلی.
In recent decades، the subject of stress and its effects on organization has been one of the main topics of organizational behavior management. Annually enormous investments due to the lack of psychophysical health، efficiency reduction or job quitting and the loss of jobs is lost due to job stress. The present study aimed to investigate the reasons of job stress and to present a job stress model. Study population included 918 University of Tabriz staff members and the sample size was 273 people. Data were collected by using a researcher made questionnaire. In order to reduce the measured variables factor analysis was used، and 10 factors were identified as the factors of job stress. After identifying the factors of stress، using the Friedman test the impact of each factor on job stress was prioritized as follows: (1) organizational factors: (2) organizational culture and context: (3) organizational policy: (4) roles pressure: (5) structure factors: (6) lack of job security / financial: (7) instability: (8) interpersonal relationships: (9) role competence: (10) adaptation to work requirement.
خلاصه ماشینی:
"جدول (۳) اسامی عامل های نامگذاری شده در ارتباط با متغیرهای استرس شغلی عامل سازمانی عامل ناپایداری عامل خط مشی - ها ـ ناسازگاری بین ارزش های فرد با ـ اجبار به تخلفات از قوانین و ـ انتظار و امید ارزش های دانشگاه مقررات ارتقا یافتن ـ عدم حمایت همکاران ـ داشتن کار دوم ـ سطح حقوق و ـ در تعارض بودن باورها و اعتقادها با ‐ ویژگی های خانوادگی دستمزد باورهای دانشگاه ـ تغییر مسئولیت در محیط کار ـ کاهش تدریجی ـ بی توجهی رؤسا به مشکلات ـ تغییرات پی در پی شرایط شغلی توان خرید حقوق ـ وجود موانع بر سر راه پیشرفت ـ بیماری یک عضو خانواده ـ تفاوت در احکام ـ قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری ـ بازنشستگی و فکر کردن در باره حقوقی اساتید و ـ نظارت و کنترل غیرضروری در محیط آن کارمندان دانشگاه ـ انفصال از کار ـ عدم اطمینان سیاسی (نگرانی های سیاسی ) ـ انتقال از جایی به جای دیگر ـ روابط ضعیف با مافوق (رئیس ) ـ مقررات غیرقابل انعطاف ـ عدم تساوی حقوق و مزایای افراد هم طراز ـ تخصص گرایی بیش از حد ـ تمرکز در تصمیم گیری و عدم وجود مشارکت عامل فرهنگ سازمانی عامل شایستگی نقش عامل ارتباطی ـ برخورد با استاد؛ با کارمند و با دانشجو ـ درخواست های ضد و نقیض از ـ رابطه با رئیس ـ مشکلات در رابطه با دانشجویان فرد ـ رابطه با مشکلات خاص شغلی ـ آموزش و کارآموزی نا کافی همکاران ـ دو زبانه بودن دانشگاه تبریز ـ مرتکب اشتباه شدن ـ رابطه با ـ وجود نامتجانسی از ملیت های مختلف به ـ احساس بی ارزشی کردن زیردستان عنوان دانشجو ـ تمام شدن مهلت یا رسیدن ـ نگرش همسر ـ وجود سه قشر هیأت علمی ، غیر هیأت مهلت مقرر برای انجام کارهای نسبت به کار فرد علمی و دانشجو اداری ـ جوان بودن ارباب رجوع (دانشجویان ) ـ کشیدن سیگار توسط همکاران عامل ساختار عامل فشار نقش عامل عدم امنیت شغلی ."