چکیده:
پژوهش حاضر به منظور اعتبار و رواسازی پرسشنامه قاطعیت (گمبریل و ریکی) و رابطه آن با رضایت از زندگی در بین دانشآموزان پسر شهر تبریز که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بودند صورت گرفت. به همین منظور تعداد 416 نفر دانشآموز پسر به روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شد .و با استفاده از پرسشنامه 40 سوالی قاطعیت و 5 سوالی رضایت از زندگی در مورد آنها اجرا و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از اجرای تحلیل عاملی ضریب اعتبار 84/0 بهدست آمده است که یک اعتبار مورد قبولی است. برای بررسی روایی سازه و پاسخ به این سؤال که مقیاس قاطعیت از چند عامل اشباع شده است از روش تحلیل مؤلفههای اصلی (pc) استفاده شده است. با استفاده از شیوه چرخش متمایل و با توجه به مفروضههای تحلیل عاملی، درصد تبیین واریانس و شیب نمودار در نهایت 7 عامل (بیان احساسات، قدرت نه گفتن، انعطافپذیری، محترم شمردن حقوق خود، جرأتورزی، احساس راحتی در ارتباط با دیگران، انتقادپذیری) استخراج گردید .که روی هم 036/40 درصد واریانس را تبین میکند. ماتریس عاملی نشان داد که عامل یکم دارای بیشترین بار عاملی و سهم آن نیز از سایر عاملها بیشتر بود. همینطور برای اطمینان از روایی ابزار پژوهش از روایی همزمان استفاده شد و نشان داد که رضایت از زندگی با هیچیک از خردهمقیاسها و خود پرسشنامه قاطعیت همبستگی معناداری نداشت بجز خردهمقیاس احساس راحتی در ارتباط با دیگران (عامل6). و در آخر هنجار درصدی برای پرسشنامه تهیه شد.
The objective of the present study is to examine the psychometric properties of strictness questionnaire and its relationship with to life satisfaction among students. The population of this research was all during 2011-12 academic years. Therefore 416 students were chosen by a cluster sampling. They completed strictness and life satisfaction questionnaires. Results of factor analysis showed that the validation coefficient was 84. Principal components analysis was used to examine the validity. Using varimax rotation and considering the assumptions of factor analysis، percentage of variance، and the plot، 7 factors (expression، the power to say no، flexibility، respecting one’s rights، assertiveness، feeling more comfortable with others، having the capacity to be criticized) were extracted that totally the 40.036 percent of the variance. Factor matrix revealed that the first factor had the highest load factor and its contribution more than the other factors. Also، concurrent validity was used to ensure the validity of the research instruments، which revealed that life satisfaction did not have any significant correlation with the subscales and with the strictness questionnaire except with feeling more comfortable with others (sixth subscale). Finally، percent norm was presented for the questionnaire.
:
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از شیوه چرخش متمایل و با توجه به مفروضه های تحلیل عاملی ، درصد تبیین واریانس و شیب نمودار در نهایت ۷ عامل (بیان احساسات ، قدرت نه گفتن ، انعطاف پذیری ، محترم شمردن حقوق خود، جرأت ورزی ، احساس راحتی در ارتباط با دیگران ، انتقادپذیری ) استخراج گردید.
همینطور برای اطمینان از روایی ابزار پژوهش از روایی همزمان استفاده شد و نشان داد که رضایت از زندگی با هیچ یک از خرده مقیاس ها و خود پرسشنامه قاطعیت همبستگی معناداری نداشت بجز خرده مقیاس احساس راحتی در ارتباط با دیگران (عامل ۶).
در پاسخ به این سؤال که آیا ابزار مورد پژوهش از اعتبار کافی برخوردار است ؟ نتایج حاصل از اجرای آزمون که بر روی ۴۱۶ دانش آموز اجرا گردیده ، نشان می دهد با توجه به اینکه نمره گذاری پرسشنامه قاطعیت به صورت لیکرتی ۱ الی ۵ می باشد، لذا برای تعیین اعتبار آن از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که با استفاده از این روش مقدار اعتبار این پرسشنامه در پژوهش حاضر ۰.
برای اطمینان از روایی ابزار پژوهش از روایی همزمان استفاده شد و نشان داد که رضایت از زندگی با هیچ یک از خرده مقیاس ها و خود پرسشنامه قاطعیت همبستگی معناداری نداشت بجز خرده مقیاس احساس راحتی در ارتباط با دیگران (عامل ۶)."