چکیده:
تبلیغات اینترنتی امروزه به بخشی جداییناپذیر از برنامه ریزی تبلیغـات بـرای صـاحبان کـالا و خـدمات و مـدیران تبلیغاتی تبدیل شده است . که این امر ناشی از اهمیت روزافزون اینترنت و تبلیغات در جوامع مختلف است . تبلیغـات اینترنتی دربرگیرندة نمایش نام ها، علائم تجاری و شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت های مختلف است . این مقاله تلاش دارد با بررسی الگوی استفاده دانشجویان از اینترنت و نگرش آنها بـه تبلیغـات ، رابطـه ایـن دو متغیر را مورد سنجش قرار دهد. روش انجام این پژوهش پیماش است . جامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشـکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی است . نتایج کلی بیانگر آن است که کاربران بـا اسـتفاده متوسـط به لحاظ زمانی نگرش مطلوب تری نسبت به تبلیغات در محیط وب دارند تا کاربران کـم مصـرف و پرمصـرف . ایـن روابط از طریق آزمون آماری واریانس یک طرفه مورد سنجش قرار گرفتـه اسـت . همچنـین زمینـه اسـتفاده افـراد از اینترنت هم رابطه معناداری با نگرش آنها نسبت به تبلیغات در فضای وب دارد. نتایج حاکی از آن است کسـانی کـه بیشترین استفاده را از شبکه های اجتماعی یا پست الکترونیک و همچنـین کاربردهـای اطـلاع رسـانی اینترنـت دارنـد نگرش نسبتا مطلوب یا مثبتی به تبلیغات دارند. همچنین نتایج آزمون آماری برای مقایسه میانگین ها نشان میدهـد کـه تفاوت معناداری بین نگرش مردان و زنان نسبت به تبلیغات اینترنتی وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"007 جدول ٨ مربوط به رابطه بین نگاه افراد نسبت به رعایت اصول اخلاقی و قانونی از سوی مبلغان و زمینه استفاده آنها از اینترنت بیشترین کاربرد اینترنت برای شما در چه زمینه ای است ؟ در فضای مجازی به دلیل نظارت کمتر، تبلیغ کنندگان اصول اخلاقی و قانونی را کمتر رعایت میکنند جمع مخالفم نظری ندارم موافقم سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت 13 28 34 75 %31 %32.
061 در جدول ١٠ نتایج آزمون آماری واریانس یک طرفه (ANOVA) برای نشان دادن رابطه بین زمینه استفاده افراد از اینترنت و نگرش آنها نسبت به تبلیغات اینترنتـی آورده شـده اسـت .
نتایج آزمون آماری واریانس یک طرفه برای سنجش رابطه بین الگوی اسـتفاده از اینترنـت و نگرش نسبت به تبلیغات اینترنتی بیانگر این است که کسانی که استفاده ای در حد متوسط (٥ تـا ١٠ ساعت در هفته ) نسبت به سایر کاربران دارند، نگرشی در جهت مثبت به تبلیغـات اینترنتـی دارند و کاربران کم مصرف و پرمصرف کمتر چنین نگرشی دارند، در همین راستا و در رابطه بـا زمینۀ استفاده ، نتایج بیانگر این امر است که کاربرانی که بیشـتر بـه سـراغ شـبکه هـای اجتمـاعی میروند یا از سرویس های پست الکترونیک استفاده میکنند، نگرش مثبت تری نسـبت بـه سـایر کاربران در مورد تبلیغات دارند."