چکیده:
در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی ﺻﺎدرات ﭘﺴﺘﻪ ایرا ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از نفاط ﻗﻮت و ﺿﻌﻒ داﺧﻠﻲ، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺗﻬﺪﻳﺪات ﻣﺤﻴﻄﻲ و اﺳـﺘﺮاﺗﮋیﻫـﺎﻳﻲ در ﻗﺎﻟـﺐ ﻣـﺎﺗﺮﻳﺲ SWOT ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﺪﻧﺪ. در اداﻣﻪ ﺑﺎ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﻛﻠﻴﺪی ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ، اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎی ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪه ﺑـﺎ دو روش ﺗﺎﭘﺴـﻴﺲ ﻓﺎزی و QSPM رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﺷﺪﻧﺪ. اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻧﻘﺎط ﻗﻮت، ﺿﻌﻒ، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎی ﭘﯿﺶ روی بازاریابی و فروش ﭘﺴﺘﻪ ﺻﺎدراﺗﯽ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد اﺳﺘﺮاﺗﮋیهای ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ. اﺑﺘﺪا ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ روی ﻣﺤﯿﻂ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ﭘﺴﺘﻪ ﺻﺎدراﺗﯽ، ﻓﻬﺮﺳﺘﯽ از ﻧﻘﺎط ﻗﻮت، ﺿﻌﻒ، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ ﻣﻮرد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺿـﻤﻦ اﻳﻨﻜـﻪ اﺳـﺘﺮاﺗﮋیﻫـﺎی ﺗﻮﻟﻴـﺪ ﻣﺤﺼـﻮل ﺑﺮای ﺗﺨﺼـﻴﺺ درﺻـﺪی از ﺳـﻮد ﺑـﺮای ﺑﺎزارﻳـﺎﺑﻲ محصول ﻧﻴﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش QSPM، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋیﻫﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪه ﺷﺪﻧﺪ. در اﻧﺘﻬـﺎ ﻧﻴـﺰ دو روش ﺗﺎﭘﺴﻴﺲ ﻓﺎزی و QSPM، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از متد SAW ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ وزن دﻫﯽ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺪام از اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪه ﺑﺮ اﺳﺎس ﻃﯿﻒ ﻟﯿﮑﺮت و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﺠﻤﻮع وزنﻫﺎ، ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ وزنﻫﺎ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﻌﺪ از ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ وزن ﻧﺴﺒﯽ، اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ و در آخر ﺑﺮای ﺑﺮﻃﺮف ﮐﺮدن ﯾﺎ ﺗﻘﻠﯿﻞ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ و ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ و ﺗﻘﻮﯾﺖ و ﺑﻬﺒﻮد ﻧﻘﺎط ﻗﻮت و ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد بازاریابی در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺻﺎدرات ﭘﺴﺘﻪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دو روش ﻣـﺬﻛﻮر ﺑﻪﻋﻨﻮان ﮔﺰﻳﻨﻪ و اﻫﺪاف ﻛﻼن کشور در ﺣﻜﻢ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎﻳﻲ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ. در انتها نیز دو روش تاپسیس فازی و QSPM، با استفاده از روش SAWبا یکدیگر مقایسه شدند. در این مرحله دو روش مذکور بهعنوان گزینه و اهداف کلان در حکم معیارهایی در نظر گرفته شدند که در نهایت روش تاپسیس فازی، بهعنوان روش مناسبتر جهت رتبهبندی استراتژیهای انتخاب شد. طبقهبندی JEL : B41,C19,C22,E37,F12,L61,M31,Q13
In this paper strengths، weaknesses، opportunities and threats facing Iran’s pistachio export market was identified. Then، strategies for the allocation of percentage of profit for marketing were selected using QSPM. In the end، by using SAW method، Fuzzy Topsis and QSPM methods were compared. Data were collected from a survey of scholars and experts of the industry using questionnaire. The data were analyzed to confirm or rule out the strengths، weaknesses and opportunities using univariate t-test. Finally two methods of country and finally، the fuzzy TOPSIS were compared for evaluating strategies. It was concluded that Fuzzy TOPSIS was the best method for prioritizing pistachios export strategies.
خلاصه ماشینی:
"671 جدول ٥- متغیرهای زبانی برای تعیین وزن هریک از معیارها (٢و١و٠و٠) VL خیلی کم (٣و٢و٢و١) L کم (٥و٤و٣و٢) ML کمتر از متوسط (٦و٥و٥و٤) M متوسط (٨و٧و٦و٥) MH بیشتر از متوسط (٩و٨و٨و٧) H زیاد (١٠و١٠و٩و٨) VH خیلی زیاد جدول ٥- ماتریس SWOT پسته صادارتی ایران نقاط ضعف نقاط قوت عدم شناخت متغیرهای محیطی تاثیرگذار بر فرآیند تبلیغ فقدان یک سیستم بسته بندی مناسب در مقایسه با رقیا نداشتن آشنایی صادرکنندگان با فنون نوین بازاریابی و تبلیغات نبود بانک اطلاعاتی جامع و کامل مناسب نبود داده های آماری و تحلیل مناسب در بخش بازاریابی فقدان نام تجاری و لگوی مناسب نداشتن آشنایی با بازارهای جهانی هدفمند نبودن فرآیند بازاریابی پسته صادراتی عدم تسهیلات لازم یارانه ای و صادراتی برای صادرکنندگان عدم حضور فعال صادرکنندگان در نمایشگاههای داخلی و بین المللی عدم استفاده از فناوریهای نوین برای تسریع در امر تجارت بالا بودن هزینه بازاریابی و تبلیغات نداشتن اطلاعات جامع از تحولات بازازهای جهانی کیفیت برتر پسته ایران در مقایسه با سایر رقبا استفاده مطلوب از نام و برتری پسته ایران نفش رهبری در صادرات پسته زمینهای کشاورزی مساعد برای تولید / عوامل / عوامل داخلی فرصتها استراتژیهای SO استراتژیهایWO سابقه تولید و صادارت پسته ایران برگزار نمایشگاههای داخلی و ملی شناسایی و تفکیک بازارهای جدید استفاده از رویکرد مشتری مداری در تولید و صادارت پسته تسهیلات لازم برای بازاریابی وتبلیغات ازمحل مشوقهای صادراتی توجه به عوامل محیطی موثر بر بازاریابی و صادارت پسته وجود موسسات تحقیقاتی فعال در زمینه پسته استفاده بهینه از فضای برندینگ و تولیت تولید افزایش صادرات به کشورهای هدف تولید محصولات فرآوری شده از پسته ایجاد تنوع در پرداختهای مشتریان سرمایه گذاری درکشف وصادرات به بازارهای جدید همانند کشورهای جنوب آسیای شرقی و....."