چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر داستان گویی دیجیتال بر اضطراب شنیداری زبانآموزان ایرانی است. شصت زبانآموز سطح متوسط به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده و به عنوان گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) در تحقیق حاضر که از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون است؛ شرکت نمودند. در ابتدا، برای سنجش سطح اضطراب شنیداری هر دو گروه از پرسشنامه اضطراب شنیداری زبان خارجه، با سه عامل اضطراب عاطفی، نگرانی ادراکی و ترس پیشبین به عنوان پیشآزمون استفاده شد. تدریس مهارت شنیدن بر اساس روش ارتباطی شامل سه مرحله پیش- شنیداری، شنیداری و پس- شنیداری به مدت 14 هفته انجام شد. در بخش شنیداری در گروه آزمایش داستان های دیجیتال به صورت چندرسانه ای اجرا شدند و شاگردان فایل داستان را با استفاده از دستگاه دی وی دی مشاهده کردند و به آن گوش دادند. بخش شنیداری گروه کنترل شامل گوش دادن به روایت شفاهی داستان بدون استفاده از پخش چندرسانه ای بود. فعالیت های پیش ـ شنیداری و پس ـ شنیداری هر دو گروه یکسان بود. در پایان، آزمایش اضطراب شنیداری هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه اضطراب شنیداری زبان خارجه اندازه گیری شد. تحلیل داده ها، با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که استفاده از داستانگویی دیجیتال سبب کاهش معنادار اضطراب شنیداری زبانآموزان گروه آزمایش و سه عامل آن در قیاس با گروه کنترل شده است. بررسی میزان تأثیر آزمایش بر سه عامل پرسشنامه حاکی از تأثیر قابل ملاحظه بهکارگیری داستان های دیجیتال بر کاهش اضطراب عاطفی (شاخص مجذور اتای تفکیکی= 0/773) در قیاس با نگرانی ادراکی (شاخص مجذور اتای تفکیکی = 0/552) و ترس پیشبین (شاخص مجذور اتای تفکیکی= 0/247) میباشد.
خلاصه ماشینی:
"معمولا داستان های دیجیتال در آموزش برای نیل بـه سـه هدف تولید و استفاده میشوند (٢٠٠٧ ,Clark &Rossiter ): تولید و استفاده از داسـتان دیجیتـال توسط معلم برای تدریس یک هدف آموزشیخاص ؛ تولیـد و اسـتفاده از داسـتان دیجیتـال توسـط معلــم بــرای شــرح موضــوعات مربــوط بــه محتــوای آموزشــی؛ و تولیــد داســتان دیجیتــال توســط دانش آموزان برای درک بهتر یک هدف آموزشی یا بیان داستان هـای شخصـی مـرتبط بـا محتـوای آموزشی.
با توجه به پیشینه پژوهش های انجـام شـده در مـورد تـأثیر داسـتان گـویی از سـویی و نـرم افزارهـای چندرسانه ای از سوی دیگر، بر ویژگیهای عاطفی زبان آموزان هنگام گوش دادن بـه زبـان خارجـه ، این پژوهش به بررسی تأثیر داستان گوییدیجیتال بر اضـطراب شـنیداری زبـان آمـوزان مـیپـردازد.
بحث و نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از داستان گویی دیجیتـال در تـدریس مهـارت شـنیدن زبـان خارجه میتواند اضطراب شنیداری زبان آموزان را کاهش دهد.
علاوه بر این ، یافته های ایـن پـژوهش نشـان داد کـه بـا وجـود آن کـه اسـتفاده از داسـتان گـویی دیجیتال بر کاهش هر سه سـطح اضـطراب شـنیداری (اضـطراب عـاطفی، نگرانـی ادراکـی و تـرس پیش بین ) مؤثر است ، تأثیر آن در کاهش اضطراب عاطفی قابل ملاحظه است .
با توجه به چندرسانه ای بودن داستان گویی دیجیتال و استفاده از روش هـای متفاوت شنیداری و دیداری به صورت هم زمان در تدریس ، این تکنیک میتواند به افزایش علاقـه ، اعتماد به نفس و آرامـش شـاگردان در کـلاس کمـک کـرده (٢٠٠٨ ,Eyadat &Alodiedat ) و اضطراب عاطفی آنان را کاهش دهد."