چکیده:
این پژوهش در قالب یک طرح نیمهآزمایشی با هدف تأثیر آموزش با استفاده از تکنیک های سازمان دهنده تصویری بر میزان یادگیری و یادداری دانش سلامت دانش آموزان در سال 1392 انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشآموزان پایه پنجم شهر ایلام بودهاند. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری مبتنی بر هدف و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه معلم ساخته بوده است. با توجه به ماهیت طرحهای نیمهآزمایشی، دانش آموزان هفت کلاس، انتخاب و سپس، با رعایت اصل انتساب تصادفی در هفت گروه سازمان دهنده های تصویری شامل گروه های خویشاوند، شبکه لغات، گروه بندی شبکهای، ماتریس های گروهی، نقشههای مفهومی ساده، نقشههای مفهومی استدلالی و زنجیره توالی جایگزین و طی ده جلسه در زمینه بهداشت فردی و عمومی در معرض آموزش قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه، سطح دانش سلامت دانش آموزان گروه های آماری در سه مرحله، قبل از مداخله (پیش آزمون)، بلافاصله پس از اتمام دوره آموزشی (پس آزمون اول) و دو هفته پس از اتمام دوره ها و بدون اعلام قبلی (پس آزمون دوم) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج آزمون واریانس یک طرفه حاکی از وجود تفاوت معنادار بین یادگیری (تفاوت پس آزمون اول و پیش آزمون) و یادداری (تفاوت پسآزمون دوم و پیش آزمون) گروه ها و برتری روش های شبکه لغات، نقشه های مفهومی ساده، گروههای همخانواده و ماتریس های گروهی بود. نتایج تجزیه کوواریانس نیز میزان تأثیر روش آموزشی در یادگیری را 8%، برآورد نموده است. بنابراین، با تکیه بر نتایج این پژوهش می توان تأثیر سازماندهنده های تصویری را مثبت و قابل قبول برآورد نمود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون اول (یادگیری ) هفت گروه دانش آموزان با کنترل اثر پیش آزمون مجموع درجه سطح مجذور منبع تغییر میانگین F مجذورات آزادی معناداری اتا الگوی تصحیح شده 725/179 7 103/59 6/54 0/218 0/000 مقدار ثابت 1753/542 1 110/75 1753/54 0/403 0/000 پیش آزمون 471/018 1 29/75 471/01 0/154 0/000 گروه 232/424 6 38/73 2/44 0/027 0/082 خطا 2597/453 164 15/83 مجموع 6764/250 172 به منظور بررسی این فرض که آیا بـین نتـایج پـس آزمـون اول (یـادگیری ) گـروه هـای هفـت گانـه (گروه های هم خانواده ، شبکه لغات ، گروه بندی شبکه ای، ماتریس های گروهی، نقشه های مفهـومی ساده ، زنجیره توالی و نقشه های مفهومی استدلالی ) پس از کنترل اثـر دانـش پـیش آزمـون ، تفـاوت معنادار وجود دارد یا خیر (جدول ٥)، از تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون دوم (یادداری ) هفت گروه دانش آموزان با کنترل اثر پیش آزمون مجموع درجه سطح ضریب منبع تغییر میانگین F مجذورات آزادی معناداری اتا الگوی تصحیح شده 1874/064 7 267/28 19/15 0/000 0/450 مقدار ثابت 2719/239 1 194/56 2719/23 0/000 0/543 پیش آزمون 1555/411 1 111/29 1555/41 0/000 0/404 گروه 156/621 6 26/10 1/86 0/089 0/064 خطا 2292/094 164 13/97 مجموع 5922/911 172 به منظور بررسی این فرض که آیـا بـین نتـایج پـس آزمـون دوم (یـادداری ) گـروه هـای هفـت گانـه (گروه های هم خانواده ، شبکه لغات ، گروه بندی شبکه ای، ماتریس های گروهی، نقشه های مفهـومی ساده ، زنجیره توالی و نقشه های مفهومی استدلالی ) پس از کنترل اثـر دانـش پـیش آزمـون ، تفـاوت معنادار وجود دارد یا خیر (جدول ٦)، از تجزیه و تحلیل کوواریانس اسـتفاده گردیـد."