چکیده:
زمینه و هدف: در دنیای رقابتی امروز ایجاد یک اتحاد راهبرد و بهره گیری از تجربیات، دانش و تخصص
شرکای تجاری می تواند سرعت ورود سازمان ها و بنگاه های کوچک را به بازارهای داخلی و خارجی دو
چندان سازد. انتخاب شرکای راهبردی که راهبردهایی همسو با سازمان داشته باشند، مهم ترین بخش
از برقراری یک اتحاد راهبردی است. هدف این مقاله ارائه رویکردی به منظور شناسایی و رتبه بندی
راهبردهای بانک هاست تا بر اساس آن بتوان چارچوبی را در جهت تعیین شرکای راهبردی آنها پیشنهاد
داد؛ لذا به منظور تشریح رویکرد پیشنهادی، براساس یک مطالعه موردی در بانک انصار، علاوه بر اولویت
بندی راهبردهای بانک، ارزیابی و انتخاب شرکای آتی از نظر همسویی و نزدیکی آنها با اهداف و راهبردهای
چندگانه و تعریف شدة بانک انصار ارائه می گردد.
روش: در این مقاله یک روش شناسی گروهی-ترکیبی براساس تصمیم گیری چند معیاره توسعه یافته
پیشنهاد می شود که می تواند در فرایند تصمیم گیری، مقدار بهینه اوزان اهمیت راهبردها را نیز ارائه نماید.
یافته ها: علاوه بر تعیین مناسب ترین بانک به عنوان شریک تجاری، کاراسازی شبکة شعب و توسعة گسترة
خدمات و بازار، بیشترین وزن اهمیت راهبردهای بانک انصار را به خود اختصاص می دهند.
نتیجه گیری: از آنجا که همسویی و تناسب اهداف و راهبردهای شرکای تجاری به عنوان یکی از الزامات
اساسی موفقیت هر اتحاد راهبردی قلمداد می شود، لذا می توان از راهبردهای تعریف شدة بانک ها و سایر
سازمان ها به عنوان معیارهای انتخاب و رتبه بندی شرکای تجاری آنها استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
تعيين اوزان راهبردها و رتبه بندي شرکاي راهبردي بانک ها (با استفاده از يک رويکرد گروهي -ترکيبي از تصميم گيري چند معياره ) / مصطفي اختياري ۱*، علي بنيادي ۲ و ميترا رحيمي ۳ تاريخ دريافت : 1393/00/00 تاريـخ اصـلاح : 1393/00/00 تاريخ پذيرش : 1393/00/00 چکيده زمينه و هدف : در دنياي رقابتي امروز ايجاد يک اتحاد راهبرد و بهره گيري از تجربيات ، دانش و تخصص شرکاي تجاري مي تواند سرعت ورود سازمان ها و بنگاه هاي کوچک را به بازارهاي داخلي و خارجي دو چندان سازد.
دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت اجرايي ، دانشگاه علم و صنعت ، تهران ، ايران مقدمه در محيط رقابتي امروز که رقابت در آن با سرعت بسياري همراه است سازمان ها قادر نيستند که به صورت انفرادي و تنها با تکيه بر منابع خود به اهداف راهبردي مورد نظر خود دست يابند و ناچارند با شرکت ها و سازمان هاي ديگر مشارکت کنند (عزيزي و قرباني ، ١٣٨٢).
لذا به منظور تشريح رويکرد پيشنهاد شده ، يک مطالعه موردي در بانک انصار ارائه مي گردد، که هدف آن ، استفاده از تصميم گيري هاي چند معياره براي رتبه بندي و انتخاب شرکاي راهبردي بانک انصار است .
همچنين توسعة تکنيک توديم از ديگر انگيزه هاي اين مقاله است ؛ به گونه اي که علاوه بر ارائه تکنيک توديم پيشنهادي که بتواند مقدار بهينه وزن هر شاخص را به دست آورد، از تکنيک تصميم گيري گروهي نيز براي دستيابي به نتايج 1.