چکیده:
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهکارهای موثر بر جذب و وفاداری گردشگران پزشکی و ارائه پیشنهاداتی در گردشگری پزشکی انجام یافته است . در این راستا، پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق ، با استفاده از معیارهای عرضه و تقاضای گردشگری پزشکی عوامل موثر بر انتخاب شهر مقصد توسط گردشگران استخراج گردید. سپس گردشگران پزشکی به چهار دسته سرب ، آهن ، طلا و پلاتینیوم دسته بندی شدند. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - پیمایشی می باشد و از پرسشنامه به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز استفاده شده است . گردشگران پزشکی شهر یزد جامعه آماری این تحقیق را شکل داده اند. در این پژوهش ، از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد و با بهره گیری از فرمول تعیین حجم نمونه نامحدود و با در نظر گرفتن سطح اطمینان ٩٥ درصد و سطح خطای ٠,١ مقدار حجم نمونه ١١٠ نفر برآورد گردید. به منظور تجزیه و تحلیل تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از نرم افزارهای SPSS و اکسل استفاده شده است . در این فرآیند، از آزمون t و تکنیک تاپسیس فازی استفاده گردید.با توجه به اولویت بندی عوامل موثر بر تقاضا، گردشگران پزشکی در یک تقسیم بندی جدید و بر مبنای مشابهت اولویت بندی نیازها به دو گونه الماس و نقره تقسیم گردیدند. در ادامه عوامل موثر بر جذب گردشگر پزشکی همانند نظریه هرزبرگ به دو دسته الزامی و انگیزشی طبقه بندی شدند که در سطح گونه الماس عدم ارائه عوامل انگیزشی موجب نارضایتی شدید می گردد. این در حالی است که عدم ارائه این عوامل در سطح گونه نقره منجر به بروز نارضایتی نمی شود.
خلاصه ماشینی:
"کره جنوبی و تایلند نیز به دنبال خلق درآمد ٤ میلیارد دلاری از صنعت گردشگری پزشکی تا سال ٢٠١٢ هستند Medical Tourism, Asia’s Growth) 1-Zeithaml, Rust and Lemon, 2001 2 - Gupta (2004) 3 -Connell(2006) (٢٠٠٧ ,Industry.
نتایج حاصل از این پژوهشها نشان داده است که رضایت و کیفیت /عملکرد، پیش بینی کننده های خوبی برای وفاداری ذهنی مشتری است و هر چه میزان رضایت مشتریان افزایش پیدا کند، به خرید مجدد محصولات و خدمات بیشتر منجر 1 -Jones & Sasser, 1995 2- Oliver, 1999 3- Reichheld, 1996 4- Customer Loyalty Indices 5 - Taylor(1998) می شود.
Level of significance جدول ٢: آزمون t فرضیه درجه آزادی (df) آماره ی آزمون (t) مقدار معناداری (sig-2tailed) تخصص کادر پزشک 109 15,589 0,000 وضعیت محیطی 109 5,006 0,000 انتخاب بیمارستان 109 4,004 0,000 انتخاب شهر مقصد 109 -2,402 0,018 هزینه بازدیداز اماکن تاریخی 109 -4,221 0,000 قابلیت دسترسی 109 -3,321 0,001 در این تحقیق ، ابتدا با استفاده از معیارهای اخذ شده از مقاله زیتامل و همکاران (٢٠٠١) و به کمک طبقه بندی داده ها گردشگران پزشکی در شهر یزد به چهار دسته سرب ، آهن ، طلا و پلاتینیوم دسته بندی شدند.
در این تحقیق با استفاده از معیارهای عرضه و تقاضای گردشگری پزشکی که در شکل ٣ تشریح شده است ، عوامل مؤثر بر انتخاب شهر مقصد توسط گردشگران استخراج شد و بر مبنای آن سنجه های مناسب جهت بررسی گونه گردشگر و عوامل اثرگذار تعیین گردید."