چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران بود. روششناسی: روش تحقیق ازنظر هدف، توسعهای و ازنظر ماهیت، اکتشافی بود. جامعه آماری تحقیق شامل هواداران فوتبال بالاتر از شانزده سال در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوریشده تعداد 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی هوادار که میانگین حضورشان بالاتر از 8 بازی در یکفصل برای تیم موردعلاقه آنها بود بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل کولموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که متغیر مدیریت ارتباط با هواداران پیشبینی کننده معنیداری برای کیفیت ارتباط در لیگ برتر فوتبال است (648/0=r2، 001/0=P، 045/966=525، 1 F). همچنین، کیفیت خدمات (405/0) و مدیریت دانش (536/0) تأثیر مثبت و معنیداری بهصورت مستقیم بر کیفیت ارتباط با هواداران دارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه بر این مسئله تأکید میکند که حمایت سازمانی از طریق تأثیرگذاری بر کیفیت خدمات و مدیریت دانش میتواند موجب بهبود کیفیت ارتباط بین باشگاهها و هواداران شود.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج اين مطالعه نشان داد که متغير مديريت ارتباط با هواداران پيش بيني کننده معنيداري براي کيفيت ارتباط در ليگ برتر فوتبال است (٠٦٤٨=r٢، ٠٠٠١=P، ٩٦٦/٠٤٥=٥٢٥، ١ F).
نتيجه گيري: نتايج مطالعه بر اين مسئله تأکيد ميکند که حمايت سازماني از طريق تأثيرگذاري بر کيفيت خدمات و مديريت دانش ميتواند موجب بهبود کيفيت ارتباط بين باشگاه ها و هواداران شود.
Yen, Liu & Tuan 4.
نتايج آزمون رگرسيون نيز نشان (٢٠٠٧) نيز بر اين نکته اشاره ميکنند که داد که متغيرهاي مديريت دانش و کيفيت کيفيت خدمات يکي از عوامل مؤثر بر ارتقاي خدمات بر کيفيت ارتباط با هواداران تأثير ارتباط بين مشتريان و سازمان است و بر حفظ و مستقيم و معنيداري ميگذارند ولي متغير رضايت مشتري تأثير مثبت دارد.
مديريت بهتر و توسعه ارتباطات با هواداران به نتايج اين مطالعه بر اين موضوع اشاره دارد اين نکته اشاره ميکند که تيم هاي حرفه اي که مؤلفه مديريت دانش بعد از کيفيت خدمات ورزشي ميتوانند از اينترنت براي تقويت تجارب بيشترين تأثير را بر کيفيت ارتباط بين هواداران هواداران از بازي ها، افزايش حفظ و وفاداري و باشگاه هاي فوتبال ليگ برتر دارد.
Plessis & Boon مديريت ارتباط با هواداران به وسيله باشگاه هاي تقويت ارتباط بين مشتري و سازمان را در پي فوتبال در زمينه بعد حمايت سازماني را پايين ، داشته باشد (اينگ و چي لي، ٢٠١١).