چکیده:
هدف: شواهد تجربی نشان میدهد، فعالیتهای مسئولیت اجتماعی میتوانند از طریق تقویت خوشنامی پیامدهای مثبتی داشته باشند. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه مسئولیت اجتماعی با خوشنامی باشگاههای بدنسازی استان سیستان و بلوچستان بود. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه ورزشکاران رشته بدنسازی در استان سیستان و بلوچستان تشکیل میدادند که بر اساس جدول مورگان 384 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی و پرسشنامه خوشنامی رسلر بود. روایی پرسشنامهها توسط 5 نفر از اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (89/0=α) و (93/0= α)، به دست آمد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها، در بخش توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش استنباطی، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گامبهگام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، همه ابعاد مسئولیت اجتماعی با خوشنامی باشگاه، رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین ابعاد قانونی (291/0=β)، اخلاقی (238/0=β)، انساندوستی (206/0 =β) و اقتصادی با (190/0 =β) پیشبینی کنندۀ معنیداری برای خوشنامی بودند. نتیجهگیری: بنابراین، نیاز است مدیران باشگاههای بدنسازی توجه بیشتری به مسئولیتهای اجتماعی داشته باشند تا خوشنامی باشگاههای خود را تضمین کنند.
خلاصه ماشینی:
لاي و لي ١١ (٢٠١١) در پژوهش هاي خود نشان محققان تاکنون درباره اين که مشتريان چگونه دادند، ميزان اهميت هواداران به مسئوليت اجتماعي، مسئوليت اجتماعي را درک و به آن پاسخ مي دهند، بر خوش نامي باشگاه تأثير مثبت دارد.
بنابراين ، به دليل اهميت و نقش مسئوليت اجتماعي و ابزار جمع آوري داده ها، شامل پرسشنامه مسئوليت تأثير آن بر خوش نامي از يک طرف و از طرفي ديگر، با اجتماعي باشگاه بود که با چهار خرده مقياس ، رعايت توجه به کمبود تحقيقات مرتبط با موضوع مسئوليت قانون ، اصول اقتصادي، اصول اخلاقي و انسان دوستي اجتماعي در حيطه ورزش و سازمان هاي ورزشي، توسط بخشنده (١٣٩١) مورد استفاده قرار گرفته بود.
محقق بر آن شد تا رابطه مسئوليت اجتماعي باشگاه - با توجه به اينکه تحقيق حاضر روي جامعه آماري هاي بدن سازي و خوش نامي باشگاه را از ديدگاه متفاوتي (هواداران ) انجام شده است .
همچنين ، روايي صوري سؤال تحقيق اين بود که آيا رابطه اي بين مسئوليت و محتوايي پرسشنامه خوش نامي رسلر١ (٢٠١٠)، اجتماعي و خوش نامي باشگاه هاي بدن سازي وجود توسط ٥ نفر از اعضاي هيأت علمي مديريت ورزشي دارد و اينکه آيا مسئوليت اجتماعي و مؤلفه هاي آن مورد تأييد قرار گرفت و پايايي آن نيز با استفاده از (قانوني، اقتصادي، اخلاقي و انسان دوستي ) ميتوانند ضريب آلفاي کرونباخ (٠/٩٣= α) به دست آمد.
5. Margolis & Walsh باشگاه هاي بدن سازي براي افزايش خوش نامي، جامعه احترام گذاشته و مسائل اخلاقي را در نياز است به مسئوليت قانوني خود کـه شـامل ، کارها و فعاليت هاي خود مورد توجه قرار دهند.