چکیده:
هدف: تحقیق حاضر، به بررسی میزان تحقق اهداف آموزشی درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی استان مازندران در سه حیطه شناختی، نگرشی و مهارتی پرداخته است. روششناسی این تحقیق توصیفی و به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل معلمان تربیت بدنی استان مازندران و دانش آموزان چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان بابل بودند. از پرسشنامه، چکلیست مهارتی و آزمون استاندارد شده بست ایفرد برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است که اعتبار آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برابر با 96/0 r= و 95/0 r= تایید گردید. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه، آزمونt یک نمونهای، آزمون t مستقل بهمنظور تعیین معنیدار بودن اختلاف بین گروهها و آزمون لون تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد اهداف آموزشی درس تربیت بدنی دوره ابتدایی در سطح دانش کمتر از حد متوسط، در سطح مهارتی بیشتر از حد متوسط و در سطح نگرشی بالاتر از حد متوسط بوده است. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود تا در مطالعات آتی، عوامل تحقق و عدم تحقق اهداف آموزشی در سه حیطه دانش، نگرش و مهارت در درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی بررسی شود.
خلاصه ماشینی:
تحقيق نيکزاد (١٣٨١) نشان از وضعيت در حيطه نگرش ، کلانتر زاده (١٣٨٢) عواملي نامناسب مهارت عملي درس تربيت بدني در از قبيل عوامل فيزيکي، تجهيزاتي، فني، انساني، دانش آموزان دوره متوسطه استان مازندران اجتماعي، شخصي، آمادگي جسماني و است .
در بيان اهميت ١) معلمان تربيت بدني دوره ابتدايي استان اهداف حيطه رواني- حرکتي رمضاني نژاد مازندران که ١٨٠ نفر مي باشد (معاونت (١٣٨٦) خاطرنشان ميسازد که اين حيطه جزء پژوهش ، برنامه ريزي و منابع انساني، ١٣٨٨) اهداف درجه اول و بسيار مهم تربيت بدني و ٢) دانش آموزان که در اين پژوهش با توجه ورزش است ؛ زيرا همه حرکات آدمي براساس به امکانات ، زمان ، هزينه و نوع جمع آوري يک نظم منطقي در شش سطح حرکات بازتابي ٥، اطلاعات (مشاهده ) از دانش آموزان دختر و پسر حرکات بنيادي ٦ تواناييهاي ادراکي ٧، کلاس هاي چهارم و پنجم ابتدايي شهرستان ، تواناييهاي جسماني ٨، حرکات مهارتي ٩ و ارتباط بابل جمع آوري اطلاعات صورت گرفته است .
مقايسه دانش ، مهارت و نگرش براساس سؤال ٤ متغير اختلاف ميانگين خطاي استاندارد معنيداري دانش -مهارت ٠/٦٨٩٤٢- ٠/٠٨٠٧٩ 0/001 نگرش -مهارت ٠/٠٥١٤٢ ٠/٠٨٠٧٩ 1/000 دانش -نگرش ٠/٦٣٨٠٠- ٠/١٠١٩٢ 0/001 بحث و نتيجه گيري يافته هاي اين مطالعه نشان داد ميزان تحقق از قابليت هاي آمادگي جسماني دانش آموزان بهتر اهداف آموزشي درس تربيت بدني دوره ابتدايي از ميانگين مربوط به آن قابليت ها در نورم ملي در سطح دانش ، کمتر از حد متوسط بود که با بود.