چکیده:
هدف:پژوهش حاضر با هدف پیشبینی کارآفرینی سازمانی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان کشور بر اساس هوش هیجانی و فرهنگی انجام گرفت. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و جزء طرحهای همبستگی است. تعداد273 نفر از مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها سه پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ، هوش هیجانی شرینگ و کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل را تکمیل نمودند که پایایی آنها به ترتیب 78/0،87/0و82/0تعیین شد. از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند گانه و گام به گام) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بین کارآفرینی سازمانی و هوش هیجانی (30/0 r=) و هوش فرهنگی (29/0 r=) رابطه مثبتی وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر این است که تمام ابعاد هوش فرهنگی (ابعاد شناختی(21/0- =ß)، فراشناختی (17/0=ß)، انگیزش (20/0=ß) و رفتاری (18/0=ß))، پیشبینهای مناسبی برای کارآفرینی سازمانی هستند، درحالی که فقط دو بعد از هوش هیجانی ، یعنی خودآگاهی(19/0 ß=) و خود مدیریتی (19/0 =ß)) میتوانند کارآفرینی سازمانی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: د هوش هیجانی و فرهنگی میتواند کارآفرینی سازمانی را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد و مدیران و کارشناسان وزارت ورزش، میتوانند با کاربرد این دو نوع مهم از هوش، میزان کارآفرینی سازمانی را مقداری افزایش دهند.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از تحليل رگرسيون گام به گام نيز بيانگر اين است که تمام ابعاد هوش فرهنگي (ابعاد شناختي(٠/٢١- =ß)، فراشناختي (٠١٧=ß)، انگيزش (٠٢٠=ß) و رفتاري (٠١٨=ß))، پيش بين هاي مناسبي براي کارآفريني سازماني هستند، درحالي که فقط دو بعد از هوش هيجاني ، يعني خودآگاهي(٠/١٩ =ß) و خود مديريتي (٠/١٩ =ß)) ميتوانند کارآفريني سازماني را پيش بيني کنند.
هستند (بنيون ١، ٢٠١٠)، بنابراين در البته پژوهش هايي نيز در خصوص هوش سازمان هايي مثل وزارت ورزش که بايد هيجاني و فرهنگي و کارآفريني سازماني در سازوکارهاي خلاقانه اي براي حفظ و تداوم بقاي حوزه هاي مختلف انجام گرفته است به عنوان خود در محيط هاي پويا بيابند داراي اهميت مثال ، هاديزاده و همکاران (١٣٨٨) نشان دادند است ، و از طرفي، ساختارهاي اجتماعي بدون رابطه اي مثبت و قوي ميان دو متغير هوش توجه به هيجان هاي درون آن قابل تصور نيست هيجاني و گرايش کارآفرينانه وجود دارد و ابعاد و اگر فرد از لحاظ هيجاني ٢ توانمند باشد بهتر خودمديريتي، خودآگاهي، انگيزش و مهارت ميتواند با چالش هاي زندگي مواجه شود، اجتماعي، به ترتيب با گرايش کارآفرينانه داراي موفقيت افراد در بسياري از موارد در گرو ارتباط هستند و بعد همدلي با گرايش مهارت هايي است که هوش هيجاني را تشکيل کارآفرينانه ارتباطي نداشت .