چکیده:
هدف: فراشناخت، به معنی آگاهی فرد از فرآیند تفکر خود و تواناییاش برای کنترل این فرآیند است که راهبردهای شناختی از مهمترین ابزارهای یادگیری و یادآوری هستند، لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت و یادگیری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه (اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی) بود.روش: در این مطالعه توصیفی تعداد 140 نفر (70 نفر دختر و 70 نفر پسر) به صورت نمونهگیری در دسترس از بین خواهران و برادران کودکان با نیازهای ویژه اختلالات درونی، بیرونی و هیجانی مراکز بهزیستی انتخاب شـدند. برای اندازهگیری راهبردهای فراشناختی از پرسشنامه حالت فراشناختی (ESM) برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت عابدی و تعیین سبک یادگیری از پرسشنامه سبکهای یادگیری (WARK)استفاده شده است. دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری در سطح آلفای 005/0 P>استفاده گردید.یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبکهای یادگیری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت راهبردهای فراشناختی و خلاقیت در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نیازهای ویژه پیشبینی کنندههای خوبی برای متغیر سبکهای یادگیری است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با سبکهای یادگیری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای دارای اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی The Relationship of Metacognitive Strategies and Creativity with Learning Styles of Students Who Have Siblings with Internalizing, Externalizing, and Emotional Disorders حسین جناآبادی1* دریافت مقاله: 14/11/1394 پذیرش مقاله: 18/01/1395 چکیده کلیدواژهها: 1.
فراشـناخت کلیدی است بـرای توانایی شنـاختی که به افـراد اجـازه مـیدهد تا افکارشـان را کنتـرل و بـازسـازی کـنند و نقـش اساسی در خلاقـیت و یـادگیری ایفا میکند (گــاس 14 و Kogel Barlow Lainhart Mercer Flavell Miller Brown Glover Bruning Cross Paris Miller Slaweein Gass ویـلـی 1 ، 2007؛ به نقل از عطارخامه، 1388) و به معنی آگاهی فرد از فرآیند تفکر خود و تواناییاش برای کنترل این فرآیند نیز هست (کاکیروگلو 2 ، 2007؛ دیسوت 3 ، 2009؛ هاکر 4 و دونلوسکی 5 ، 2003) و از سوی یک مدل شناختی است که در یک سطح بالاتر فعالیت میکند و بر پایه نظارت و کنترل قرار دارد و نباید به عنوان هدف نهایی آموزش تلقی شود، بلکه باید به عنوان فرصتی برای مجهز کردن فراگیران به دانش و مهارتهای لازم به منظور اداره یادگیری خود آنها در نظر گرفت، بهطورکلی آنها را در تکالیف آینده ماهر و کنجکاو بار آورد (افکلیدز 6 ، 2001).
Rourke Conway Eswanson Jordan Montani Hartman Hardson با توجه به مطالبی که عنوان شد میتوان گفت بین راهبرد فراشناختی و خلاقیت با سبکهای یادگیری در دانشآموزان رابطه وجود دارد و ازآنجاییکه حضور یک عضو بیمار در خانواده باعث نابسامانی در یادگیری و سبکهای یادگیری فرد سالم خانواده میگردد، لذا این پژوهش بر روی خواهر و برادرهای با اختلالات بیرونی، درونی و هیجانی انجام گرفت تا بدین منظور بتوانیم میزان بیماری خانواده را در خلاقیت، راهبردهای فراشناختی و سبکهای یادگیری بررسی کنیم."