چکیده:
پس از آنکه کشورهای اسلامی از نظام های امپراطوری به دولت ملـی تغییـر شکل دادند مجموعه ای از جنبش های اسلام گـرا شـکل گرفتـه اسـت . ایـن جنبش ها توسط متفکران و سیاست مدارانی ایجاد شده اند که قصد داشته اند با تغییر سیاست داخلی و خارجی وضعیت مسـلمانان را بهبـود بخشـند. بـا نگاهی تاریخی به جنبش های اسلامی میتوان آنهـا را در قالـب چهـار مـوج مورد بررسی قرار داد. نکته قابل توجه این است که این چهار مـوج جنـبش اسلامی با شور، اندیشه های همبسته و ایمان و عصـبیت فعالیـت سیاسـی و اجتماعی را آغاز میکنند اما در ادامه بهار جنـبش آنهـا، تبـدیل بـه خزانـی یاس آور میشود. این مقاله با تاکید بر چهار موج اصلاحی، انتقادی، رادیکال و مدنی در صدساله اخیر جنبش های اسـلامی، بـا اسـتفاده از روش شناسـی اندیشـه ، شـرایط داخلـی، شـرایط خـارجی، اسـتراتژی، سیاسـت گـذاری را میسنجد، تا به این نتیجه برسد که اغلب این موج ها از بهار به سمت خـزان حرکت کرده اند و اغلـب در رویـارویی بـا زمینـه سـخت سیاسـت داخلـی و خارجی به علت نداشتن برنامه مشخص شکست خورده اند.
خلاصه ماشینی:
"موج چهارم جنبش های اسلامی نمادها و شعارها نماز خواندن ، مساجد، الله اکبر، شعارهای مذهبی، نماز جمعه ، آزادی، برابری، رفاه اقتصادی، کرامت و عزت فردی و اجتماعی شکل جنبش جدید استفاده از تکنولوژی اطلاعات ، شکل های مجازی و پسامدرن ، بدون رهبر، تساهل ، تکثر، مدنی مواضع بین المللی ایستادن در برابر رژیم صهیونیستی ، مواضع ضدغرب و امریکا کنترل شده توسط ارتش و بقایای رژیم های دیکتاتوری پیشین ، کنار گذاشتن رأس قدرت و بقایای سیاست گذاری پیشین عوامل شتاب زا جوانان ، زنان ، فناوری های جدید، احزاب و گروه های سیاسی مذهبی برخورد غرب حمایت از ارتش و ساختار قبلی در مصر و تونس ، حمله به لیبی، فشار بر سوریه ، سرکوب پنهانی یمن و بحرین برخورد ایران حمایت رسانه ای، خبری و حمایت رسمی و سیاسی از جنبش موج چهارم تلاش برای قدرت گیری و برجسته سازی احزاب و گروه های مسلمان ، حمایت از سوریه به عنوان محور مقاومت ضدصهیونیستی نسبت جنبش در موج چهارم با اسلام در کشورهای اسلامی شکل گرفته است ٩٠ درصد مردم مسلمانند، شعارها نمادها و شکل های مبارزه اسلامی است ، مبارزه و نفی وابستگی به امریکا و غرب ، تلاش برای قطع رابطه و برخورد با رژیم صهیونیستی (جغرافیا و منطقه اسلامی اصلیترین عامل ) نتیجه گیری هیچ کس گمان نمیکرد جنبش های اسلامی در قرن بیست ویکم بـه صـورت دوگانـه بنیادگرا و اصلاح طلب دوباره به عرصه سیاست برگردنـد."