چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در راهبردهای تنطیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه بود. برای این منظور، ٥ نفر نوجوان (٣ دختر و ٢ پسر) از یکی از مراکز نگهداری کودکان کار در شهر کرج با استفاده از ابزارهای تشخیصی (مصاحبه بالینی ساختاریافته و مقیاس تاثیر رویداد (ویس و مارمر، ١٩٩٧) و به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. افراد انتخاب شده به صورت انفرادی ، طی ٢٠ جلسه تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش ، پس از آموزش و ٢ ماه پیگیری) به وسیله ی پرسشنامه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ارزیابی شدند. برای تجزیه تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بون فرنی استفاده شد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها بیانگر این بود که آموزش حافظه کاری هیجانی منجر به بهبود راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان در مولفه تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و ارزیابی مجدد مثبت در آزمودنیها و همچنین کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در مولفه های ملامت خویشتن ، ملامت دیگران و فاجعه سازی آزمودنیها از مرحله پیش آزمون تا پس آزمون و پیگیری شده است . با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی، گزینه مناسبی برای بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه میباشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج تجزیه وتحلیل داده ها بیانگر این بود که آموزش حافظه کاری هیجانی منجر به بهبود راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان در مؤلفه تمرکز مجدد بر برنامه ریزی و ارزیابی مجدد مثبت در آزمودنیها و همچنین کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در مؤلفه های ملامت خویشتن ، ملامت دیگران و فاجعه سازی آزمودنیها از مرحله پیش آزمون تا پس آزمون و پیگیری شده است .
Lanius, Vermetten, Loewenstein & et al رفتار باشند؛ به عنوان عاملی مزاحم و ناخوشایند به شمار رفته و درنتیجه ، مبتلایان به اختلال استرس پس از ضربه ، تلاش دارند تا از هیجان هایشان اجتناب نموده یا آن ها را کنترل نمایند (گروس و جان ١، ٢٠٠٣) این افراد، علاوه بر نقض در تنظیم هیجان (گروس ، ٢٠١٣)، از راهبردهای شناختی ناسازگارانه برای برطرف کردن نشانه های اضطراب و گریز از تجربه ی هیجان های منفی نیز استفاده میکنند.
بر اساس مطالعات این پژوهشگران ، افرادی که آموزش حافظه کاری مبتنی بر محرکهای هیجانی را دریافت میکردند نسبت به افرادی که آموزش حافظه کاری استاندارد را دریافت کردند، از عملکرد بهتری در آزمون استروپ هیجانی ٣ که عنوان یکی از ابزارهای سنجش تنظیم هیجان ، برخوردار بودند؛ نتایج پژوهش صمیمی، حسنی، کرد تمینی و افزون (١٣٩٤) نیز نشان داده است که آموزش حافظه کاری هیجانی طی جلسات متوالی باعث بهبود مهارگری شناختی و عاطفی نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه میشود.
Gilbert & Wilson باوجود نرخ بالای شیوع اختلال PTSD در بین نوجوانان و مشکلات فراوانی که به دنبال دارد؛ علیرغم سیر و پیش آگاهی و نقش اساسی مهارت های تنظیم هیجانات در کنترل هیجانی این افراد، اکثر مطالعات بر روی سایر افراد بالینی و بزرگ سال انجام گرفته است .