چکیده:
جامعه مدرن ،نوع روابط افرادبافضاهایشهریوسبک زندگیروزمره راتغییرداده است ،حضور درفضاهایاجتماعیوبرقراریارتباط یکیازنیازهایانسان امروزیاست .این نیازدراولین قدم خودرادرکنش هایروزمره نشان میدهد.دراین پژوهش ،شیوه زندگی٣٥دختران دانشجو شامل روابط خانوادگی،روابط اجتماعی،نحوه گذراندن زندگی روزمره ،ارزش های مطلوب و هنجارهایموردتبعیتشان وشیوه هایرفتاریدرشهرستان رفسنجان موردتوجه بوده است . داده هابااستفاده ازروش کیفیوازخلال مصاحبه های فردیوگروهی ویادداشت برنامه فعالیت های روزانه جمع آوریشدند.بافن تحلیل محتوایموضوعی،هویت فرهنگیاین دختران یعنیمیزان ونحوه استفاده ازسرمایه هایفرهنگیواجتماعیفضاهایپیرامونیموردمطالعه قرارگرفت .باتحلیل داده هابه این نتیجه رسیدیم که درفرهنگ رفسنجان برای دختران هنجارهاوممنوعیت هاییدرمتن جامعه تعیین شده است .علاوه بروجودموانع حضوردر فضاهایعمومیشهر،عدم برنامه ریزیبرایزندگیروزمره واهمیت نداشتن آن درمیان دختران موردمطالعه به چشم می خورد.آنهاهیچ گونه ایده ،نظم ویاهدف خاصیبرایسپریکردن زندگیروزمره وحضوریافتن درعرصه عمومیندارند.
خلاصه ماشینی:
دراین پژوهش ،شیوه زندگی٣٥دختران دانشجو شامل روابط خانوادگی،روابط اجتماعی،نحوه گذراندن زندگی روزمره ،ارزش های مطلوب و هنجارهایموردتبعیتشان وشیوه هایرفتاریدرشهرستان رفسنجان موردتوجه بوده است .
باتحلیل داده هابه این نتیجه رسیدیم که درفرهنگ رفسنجان برای دختران هنجارهاوممنوعیت هاییدرمتن جامعه تعیین شده است .
شیوه گذراندن زندگی روزمره دختران جوان ،چگونگی مصرف فضایی آنهاازفضاهای عمومیموجوددراطرافشان ونیزنحوه برخوردآنهابااین شیوه زندگی،اوقات فراغت وارتباط با دیگران ،بحثیمهم است که متأسفانه چندان به آن پرداخته نشده است .
نمونه گیریتدریجینظریدراین پژوهش استفاده شده است که "نمایابودن افرادبر اساس میزان روشناییبخشیاحتمالیشان انتخاب میشوند"(فلیک ،١٣٨٨:١٣٨)درعین حال اطلاع رسان هابراساس معیارهایموردنظریعنیمحدوده سنی(١٩تا٢٩سال )،جنس (دختر)، دانشجوبودن ،دارایسطح تحصیلات (کارشناسیوکارشناسیارشد)وموقعیت شغلی (دانشجو وبدون درآمدـ)نسبتامشابه ،اهل رفسنجان وساکن این شهرانتخاب شدند.
وابستگیطبقاتی (اقتصادیواجتماعی)دختران گروه عمدتاوابسته به خانواده (شغل پدرویاهمسر)است که در این پژوهش ملاک نبود.
استفاده از اینترنت و فضای مجازی آزادیعمل وحق انتخاب بیشتریکه اینترنت وفضایمجازیبرایجوانان فراهم میآورد میتواندبه عنوان تسهیل کننده ویاجبران کننده نیازهایارتباطیآنهادرعرصه واقعینیزعمل کند:"فضای مجازی تجربه قدرت دهنده ای برای جوانان وبه ویژه دختران درتعامل با خانواده هایخودونیزاجتماع محسوب میشود"(ذکائی،٨٣:١٣٨٦).
باتوجه به داده هایحاصل ازبرنامه فعالیت زندگیروزمره دختران رفسنجان ،فضایبیرونیبه سه بخش عمده تقسیم شد.
دانشگاه راه یافتن دختران به دانشگاه وکسب سرمایه فرهنگیوبالارفتن مصرف فرهنگیآنها،به معنی ایجادتغییردرساختارهای زندگی روزمره ودگرگون شدن رابطه شان بازمان ومکان در حوزه هایروزمرگیاست .
این وضعیت متناقض سبب میشوددختران موردمطالعه نتواننددرکارکرداجتماعیخودبه هویتی که برای کسب آن به دانشگاه راه یافته اندمثل ریاضیدان ،حقوق دان و...
این تناقض موجود دروضعیت گسست وهمسازیمیان سنت ومدرنیته موجب بروزبحران هویتیدرمیان دختران جوان جامعه رفسنجان شده است .