چکیده:
هدف از پژوهش حاضر عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش مولفههای نظریه معکوس بر خلاقیت دانشآموزان مقطع متوسطه. روش مورد استفاده از نوع طرحهای نیمه آزمایشی، روش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانهای ناحیه ۱ شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 94-93 میباشد. روش انتخاب نمونه، نمونه گیری در دسترس بود یکی از دبیرستانهای ناحیه 1 انتخاب شد و حجم نمونه مورد نظر30 نفر میباشد که 15 نفر برای گروه گواه و 15 نفر برای گروه کنترل بطور تصادفی انتخاب گردید. از پرسشنامههای آزمون خلاقیت تورنس (عابدی) استفاده شد. در این پژوهش به منظور تعیین اثر بخشی آموزش مولفههای نظریه معکوس بر خلاقیت در گروه آزمایش و مقایسه آن با گروه کنترل از آمار توصیفی (شاخصهای توزیع فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس با رعایت پیش فرض ها استفاده شد. نتایج کلی پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مولفههای نظریه معکوس بر خلاقیت، میزان انعطاف پذیری، ابتکار، سیال بودن و میزان بسط دادن دانش آموزان به طور معنادار موثر است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1-4: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس پس آزمون دوگروه باکنترل اثرپیش آزمون متغیر وابسته : انعطاف پذیری خلاقیت – پس آزمون منبع مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات آماره فیشر سطح معنی داری ضریب تأثیر ایتا الگوی تصحیح شده 910/527 2 955/326 423/41 000/0 367/0 مقدار ثابت 303/9110 1 303/9110 764/36 000/0 543/0 پیش آزمون 743/32 1 743/32 287/1 233/0 021 گروه 739/527 1 739/527 745/31 000/0 38/67 فرضیه 2: آموزش ﻣﺆﻟﻔﻪهای نظریه معکوس بر ابتکار دانش آموزان تاثیر دارد.
جدول 2-4: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس پس آزمون دوگروه باکنترل اثر پیش آزمون متغیر وابسته : ابتکار خلاقیت – پس آزمون منبع مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات آماره فیشر سطح معنی داری ضریب تأثیر ایتا الگوی تصحیح شده 337/812 2 668/140 048/81 000/0 401/0 مقدار ثابت 204/177 1 204/177 948/98 000/0 564/0 پیش آزمون 170/1 1 170/1 150/0 671/0 004/0 گروه 160/812 1 160/812 074/36 000/0 418/0 فرضیه 3: آموزش ﻣﺆﻟﻔﻪهای نظریه معکوس بر سیال بودن دانش آموزان تاثیر دارد.
جدول3-4: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس پس آزمون دو گروه با کنترل اثر پیش آزمون متغیر وابسته : سیال بودن خلاقیت – پس آزمون منبع مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات آماره فیشر سطح معنی داری ضریب تأثیر ایتا الگوی تصحیح شده 928/340 2 464/170 660/6 002/0 200/0 مقدار ثابت 245/9017 1 245/9017 793/70 000/0 577/0 پیش آزمون 243/24 1 243/24 576/1 205/0 031/0 گروه 828/312 1 828/312 649/9 004/0 155/0 فرضیه 4: آموزش ﻣﺆﻟﻔﻪهای نظریه معکوس بر بسط دادن دانش آموزان تاثیر دارد."