چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین شبکه معنایی واژگانی برای کلمات منتخب فارسی و طراحی مقیاس حافظه کاذب (محک ) مبتنی بر آن بود. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات مقطعی است . پژوهش حاضر از دو مطالعه مجزا تشکیل شده است . در مطالعه نخست با ارائه واژههای منتخب به ٣٠ نفر، کلمات تداعی شده با هر واژه تعیین شد. کلمات منتخب (کلمات کلیدی) لیست کلمات دیس ، رودیگرز و مک درموت (١٩٩٥) در آزمایش خطاهای حافظه بودند. در مطالعه دوم که بر روی ٨٠ نفر اجرا شد لیست های کلمات بدون کلمات کلیدی به افراد ارائه شد و میزان یادآوری و بازشناسی لیست ها سنجیده قرار گرفت . برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و نیز آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میزان یادآوری با بازشناسی در سطح (٠٠٠١>p) رابطه معناداری وجود داشت . همچنین بین میزان بازشناسی با بازشناسی کلمات کلیدی رابطه معناداری وجود داشت (٠٦٦=r)، بین یادآوری کلمات کلیدی با بازشناسی کلمات کلیدی نیز رابطه معناداری بدست آمد (٠/٤١ =r). از طرفی دیگر، نتایج تحلیل آماری بیانگر آن بود که آزمودنیها در لیست کلمات یادآوری ١٩% از کلمات کلیدی را یادآوری و در لیست کلمات بازشناسی ٥١% از کلمات کلیدی را بازشناسی کردند. مطالعه حاضر لیستی را برای آزمون حافظه کاذب بدست داده است که از آن میتوان برای مطالعه حافظه کاذب در فارسی زبانان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
Wade, Sharman, Garry, Memon, Mazzoni, Merckelbach, 10.
Wade, Sharman, Garry, Memon, Mazzoni, Merckelbach, 10.
Brainerd, Reyna & Forrest به عنوان مثال شاهدان عینی ممکن است به طور کاذب به یک رخداد مشکوک شده و اطلاعات نادرست را به یاد بیاورند و یا اینکه بیماران ممکن است منبع اطلاعات پزشکی مهمی را اشتباه به خاطر بیاورند (مک کیب و اسمیت ١، ٢٠٠٢).
Anastasi, Leon & Rhodes اساس تعداد کلمات کلیدی که در لیست اصلی (١٥ کلمه هم معنا) وجود نداشت اما فرد آن کلمات را یادآوری میکرد استخراج میشد.
Kitayama & Cohen انگلیسی گرفته شد، بدین معنا که ٢٤ کلمه کلیدی که در این مطالعه برای تعیین شبکه معنایی و طراحی آزمون حافظه کاذب مورد استفاده قرار گرفت ، دقیقا مشابه واژگان اسپانیایی و انگلیسی بود اما برای تعیین شبکه معنایی واژگان از زبان فارسی کلمات کلیدی به فارسی زبانان ارائه شد که بر اساس آن واژگان مرتبط با آن کلمه را یادداشت کنند.
Normative data for semantically associated Spanish word lists that create false memories.
Remembering words not presented in lists: Can we avoid creating false memories?Psychonomic bulletin & Review, 4, 271-276.
What research paradigms have cognitive psychologists used to study "false memory" and what are the implications of these choices?Consciousness and Cognition, 16(1), 2-17.
Creating false memories: Remembering words not presented in lists.
Journal of Experimental Psychology:Learning, Memory, & Cognition, 21(4), 803-814.
Norms for word lists that create false memories.