چکیده:
مقدمه: سازمان ها با به کارگیری مدل تعالی سازمانی، زمینه مقایسه عملکرد خود را با دیگران و الگوبرداری از بهترین تجارب سازمان های موفق را در راستای بهبود مستمر عملکرد فراهم می آورند. هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر مدل تعالی سازمانی اجرا شده بر عملکرد بیمارستان ها بوده است.
روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری بصورت کل شماری و شامل 50 نفر از مدیران ارشد و میانی بیمارستان های شهید چمران و دکتر شریعتی می باشد. اطلاعات پس از جمع آوری توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تحلیل قرار گرفت. داده های کمی به صورت انحراف معیار ± گزارش شدند. به منظور مقایسه سایر متغیرهای کمی از آزمون t-test دو نمونه ای استفاده شد و ضریب اطمینان آزمون ها 05% در نظر گرفته شده است.
یافته ها: در تحلیل آماری بعد تعهد مدیریت با میانگین و انحراف معیار 01/16±87/57 دارای بیشترین امتیاز و بهبود در نتایج بیمارستان با میانگین و انحراف معیار 41/17±16/51 دارای کمترین امتیاز بدست آمد. بین بعد نمرات کل خودارزیابی حاصل از اجرای مدل تعالی سازمانی و عملکرد دو بیمارستان (شریعتی و چمران) ارتباط معنادار آماری مشاهده شد (001/0>P).
نتیجه گیری: با بررسی یافته های تحقیق مشخص گردید که مدل تعالی سازمانی اجرا شده بر عملکرد بیمارستان ها تاثیر مثبت و قابل توجه دارد و لذا در این راستا راهکارها و پیشنهادهای به مجریان جامعه آماری ارائه گردید.
Introduction: Organizations using business excellence model، compare their performance with the others and emulate the best practices of successful organizations in order to provide continuous improvement of performance. The main objective of this study was to evaluate the effect of organizational excellence has been implemented on the performance of hospitals.
Methods: Research method is surveying descriptive. Statistical society (population) are total counted and contains 50 individuals of top and middle managers of “Sh. Chamran” and “Dr. Shariati” hospitals. Data are processed by Rev. 18 of SPSS software. Quantitative data are reported as standard deviation (±) and qualitative mean data as quantity (%). Two sample T-test was used to compare other quantitative variables and statistical significance level was considered 0.5% for tests.
Results: In statistical analysis، management commitment dimension with mean and standard deviation 57.87±16.01 had maximum، and improvement in hospital results with mean and standard deviation 51.16±17.41 had minimum scores. There was a statistical significant association (P<0.001) between self assessment total scores taken from organizational excellence model and operation of two hospitals (Shariati and Chamran)
Conclusion: Considering results of this study show that accomplished organizational excellence model has a positive and major effect on hospital operation; so some suggestions were recommended to population executives.
خلاصه ماشینی:
بررسی نتایج اجرای مدل تعالی سازمانی بر عملکرد بیمارستان ازدیدگاه مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای شریعتی و چمران تهران در سال1392 خلیل علیمحمدزاده- استادیار گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)، پست الکترونیک: dr_khalil_amz@yahoo.
به این منظور، مدل برتری بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) برای خود ارزیابی توسط سازمانهای مراقبت سلامت و به هدف ارتقاء خدمات و توان رقابت در بازار جهانی مورد استفاده قرار گرفته است.
در بیمارستان شهید چمران مدل تعالی سازمانی نیز از سال 1384 در این بیمارستان اسقرار یافته است، مراحل خودارزیابی، خودارزیابی و برنامهریزی بهبود و اجرای برنامههای بهبود و حضور در جایزه در این بیمارستان انجام شده است.
بین بعد عملکرد آموزش و فرهنگسازی و مراحل خودارزیابی (اجرای برنامههای بهبود، حضور در جایزه) رتباط معنادار آماری مشاهده شد (001/0&gt;P)، به طوری که مدل تعالی سازمانی (خودارزیابی ) اجرا شده بر عملکرد (آموزش و فرهنگسازی) تأثیر مثبت داشته است.
(جدول 4) بین بعد عملکرد بهبود در نتایج بیمارستان و مراحل خودارزیابی (اجرای برنامههای بهبود، حضور در جایزه) ارتباط معنادار آماری مشاهده شد (001/0&gt;P)، به طوری که مدل تعالی سازمانی (خودارزیابی) اجرا شده بر عملکرد (بهبود در نتایج بیمارستان) تأثیر مثبت داشته است.
بین بعد نمرات کل خودارزیابی حاصل از اجرای مدل تعالی سازمانی و عملکرد دو بیمارستان (چمران،شریعتی) ارتباط معنادار آماری مشاهده شد (001/0&gt;P)، به طوری که مدل تعالی سازمانی اجرا شده بر عملکرد بیمارستانهای شهید چمران و دکتر شریعتی تأثیر مثبت داشته است.
[Persian] 9- Ministry of Health and Medical Education System of performance assessment and organizational excellence based on EFQM model .