چکیده:
هدف از این مطالعه ، بررسی الگوی حاشیه بازاریابی خرده فروشی- سرمزرعه گوشت مرغ با اسـتفاده از الگوی انتظارات عقلایی ارائه شده توسط ولگنت (١٩٨٥) بود. برای انجام این مطالعـه از داده هـای سری زمانی ماهانه قیمت حقیقی خرده فروشی گوشت مرغ و قیمـت حقیقـی مـرغ زنـده در دوره ی زمانی ٨٩-١٣٨٠ استفاده شد. نتایج حاصل از تخمین فرم کاهش یافتـه معـادلات حاشـیه بازاریـابی گوشت مرغ نشان داد که وقفه های قیمت مرغ زنده بیشترین تاثیر را بر حاشیه بازاریابی گوشت مرغ دارند و متغیرهای قیمت مرغ زنده با یک وقفه و سه وقفه باعث افـزایش حاشـیه بازاریـابی و متغیـر قیمت مرغ زنده با دو وقفه موجب کاهش حاشیه بازاریابی میشـود. نتـایج حاصـل از تخمـین فـرم ساختاری نیز نشان داد که نرخ تغییر موجودی انبار به میزان فروش روی حاشیه بازاریـابی گوشـت مرغ تاثیرگذار است و نرخ بهره ی حقیقی اثری روی حاشیه بازاریابی گوشـت مـرغ نـدارد. بنـابراین برای کاهش نوسانات حاشیه بازاریابی مواد غذایی باید اقدام به ایجاد انبارهـای مناسـب و اسـتاندارد نمود.
The purpose of this paper is examination of hen meat farm-retail marketing margin using from rational expectations hypothesis that was referred by Wohlgenant (1985).For implement of this study, used monthly data's real retail price of hen meat and real fresh hen price over the period of 1380 to1389. Estimation Results of reduce-form show that fresh hen price with one and three lags increase hen meat marketing margin and with two lags decrease it. Also, Results of structural-form show that inventory-to-sales ratio affected marketing margin of hen meat but real interest rate hasn't effectively on it. Therefore for reduce of meal prices undulation, should be make suitable and standard stores
خلاصه ماشینی:
"برآورد میزان حاشیه بازاریابی تعاونیهای تولید برای تولیدات دامـی در استان های مورد مطالعه نشان داد که مقدار این حاشیه هـا تـابعی از شـرایط اقتصـادی و اجتمـاعی حاکم بر آن مناطق است و به طورکلی بیش از٨٠ درصد از تغییرات حاشیه بازاریابی تولیـدات دام و طیور تحت تأثیر میزان قیمت خرده فروشی، ارزش کالای فروخته شده و هزینه های بازاریابی اسـت .
ب ) تعیین قیمت با استفاده از انتظارات عقلایی ساختار اقتصادی مناسب برای استخراج انتظارات قیمتی شامل تقاضـای(خرده فروشـی) مربـوط بـه قیمت Pt و عرضه (سرمزرعه ) مربوط به قیمت Wt و معادلات رفتار خرده فروش است که بـه صـورت زیر بیان میشود: (4) تقاضای خرده فروشی dt+j +dPt+j - =St+j (5) حاشیه قیمت بین Pt و Wt ٠ = ( gEt+jSt+j - ١+kg) Et+jIt+j+aCt+j -Wt+j -Pt+j (6) تقاضای موجودی انبار ٠ = ( gEt+jSt+j - ١+k)Et+jIt+j - ١+bEt+jWt+j+Wt+j - (7) تقاضای سرمزرعه st+j +eWt+j =Qt+j (8) تصفیه ی بازار St+j -Qt+j +It+j = ١+It+j در معادلات بالا(تعداد بنگاه هـا = f) N١-N =K ،dt+j و st+j نیـز شـوکهـای بـرون زای تقاضـای خرده فروشی و عرضه ی سرمزرعه است .
همان طور که در قسمت های قبل نشـان داده شـد، یـک شـرط ضروری برای بررسی حاشیه بازراریابی براساس پیش بینی انتظارات عقلایی این است که قیمت هـای خرده فروشی علـت گرنجـری قیمـت هـای مـرغ زنـده نباشـد.
نتایج مربوط به الگوی فرم کاهش یافته نشان داد کـه وقفـه هـای قیمت مرغ زنده بیشترین تأثیر را بر حاشیه ی بازاریابی گوشت مـرغ و معادلـه ی قیمـت مـرغ زنـده دارند و از لحاظ آماری معنادار هستند و متغیرهای قیمت مرغ زنده با یک وقفه و سـه وقفـه باعـث افزایش حاشیه ی بازاریابی و متغیر قیمت مرغ زنده با دو وقفـه موجـب کـاهش حاشـیه ی بازاریـابی میشود.
The effect of price risk on red meat marketing margins in Iran, Journal of Economics and Agricultural Development, Vol. 23, No. 1, P."