چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انواع هویت ، سبک های هویت در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی - مقایسه ای بود که در آن نمونه ای شامل ۲۰۰ نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز (۱۰۰ دختر و ۱۰۰ پسر) به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ی سبک های هویت و پرسشنامه ی حالات هویت آدامز مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج حاصل با استفاده از روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین سبک اطلاعاتی و سردرگم (>P)، در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود دارد. بین هویت تعلیق یافته (>P)، هویت زود شکل یافته (>P)، و هویت آشفته (>P)، در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی دار است .
The prupose of present study was comparison of identity styles and types of identity in girl and boy students. In a descriptive-comparative study، 200 first year students (100 girls and 100 boys) from University of Tabriz selected andomly Using cluster sampling and then responded to identity styles questionnaire and Adams Identity Status questionnaire. Results were analyzed. Through Multivariate Analysis of variance (MANOVA). Results indicated there was significant different between girls and boys in informative (P<0.01) diffuse (P<0.01)، moratorium (P<0.05)، early formed (P<0.01)، and confused (P<0.01) identity styles.
خلاصه ماشینی:
"روش این پژوهش از نوع توصیفی - مقایسه ای بود که در آن نمونه ای شامل ۲۰۰ نفر از دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز (۱۰۰ دختر و ۱۰۰ پسر) به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ی سبک های هویت و پرسشنامه ی حالات هویت آدامز مورد مقایسه قرار گرفتند.
رحیمی نژاد (۱۳۸۴) در تحقیق خود به منظور استاندارد کردن پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی هویت من آدامز، بنیون و هیون (۱۹۸۹) و مقایسه دختران و پسران در روابط بین فردی نـشان داد که با بالا رفتن پایـه ی تحصیلی ، میزان وضعیت مغشوش و زودرس در پسران کاهش و درصـد وضعیت دیررس 1- Berzonsky 2- Streitmatter و اکتساب هویت افزایش می یابد.
با توجه به اینکه پرسشنامه ی برزونسکی براساس ویژگی های گروه مطالعه اش که عده ای از دانشجویان بودند، ساخته شده بود، وایت و همکاران تردید داشتند که این پرسشنامه بتواند به صورت مطلوبی برای نوجوانان در سنین پایین تر و همچنین بزرگسالان با مهارت های محدود خواندن مورد استفاده قرار گیرد.
با توجه به اینکه شکل گیری هویت و روابط بین فردی در دوران نوجوانی ، از اهمیت و نقش تعیین کننده ای در زندگی بزرگسالی فرد برخوردار است ، و از آنجا که متغیر هویت از عوامل مختلف درون فردی و برون فردی می تواند متأثر گردد، و همچنین از آنجا که در پژوهش حاضر متغیرهای مذکور با استفاده از ابزار خودگزارشی اندازه گیری شده اند، استناد به نتایج حاصل باید با احتیاط صورت گیرد."