چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه ترکیبی آموزش مستقیم و آگاهی واج شناسی بر کاهش غلط های املایی دانش آموزان دبستانی دارای اختلال یادگیری املا انجام شده است . روش پژوهش ، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش آموزان پایه چهارم دبستان شهرستان بیرجند بودند که در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه پژوهش شامل ۱۰ دانش آموز پایه چهارم بود که با تشخیص اختلال یادگیری املا به مرکز توان بخشی اختلال یادگیری ویژه شهرستان بیرجند ارجاع داده شده بودند. ابزار گردآوری داده ها، شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (شهیم ، ۱۳۷۱)، آزمون تشخیص اختلال املا برای پایه چهارم (کریمی ، ۱۳۸۳)، آزمون عملکرد تعویض واج (پوراعتماد،۱۳۸۲) و آموزش ترکیبی بسته های آموزشی آموزش مستقیم و آگاهی واج شناختی بوده است . توزیع با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد آموزش ترکیبی بر کاهش غلط های املایی و نیز بر بهبود عملکرد تعویض واج دانش آموزان دبستانی موثر بوده است . بر اساس یافته های این پژوهش می توان روش آموزش ترکیبی را برای آموزش های ویژه و مناسب برای اختلال املا نویسی پیشنهاد کرد.
This study examined the effectiveness of direct instruction and phonological awareness combined interventional program in reducing spelling errors among elementary students with spelling learning disorder. The research design was pretest-posttest quasi-experimental design with control group. The study population included students in grade 4 in Birjand city in the academic year 2012-2013. Therefore 10 students with spelling learning disorders were selected who were referred to Birjand rehabilitation center of learning disorder. They were assessed by Wechsler Intelligence Scale، spelling disorder test for fourth grade students (Karimi، 2004)، and direct instruction and phonological awareness combined program. Data were analyzed using analysis of covariance. Results showed that the combined training was effective in the reduction of students’ spelling mistakes and the improvement of their performance in phoneme substitution. So، the combined program could be suggested for specific trainings in students with spelling errors.
خلاصه ماشینی:
"ابزار گردآوری داده ها، شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (شهیم ، ۱۳۷۱)، آزمون تشخیص اختلال املا برای پایه چهارم (کریمی ، ۱۳۸۳)، آزمون عملکرد تعویض واج (پوراعتماد،۱۳۸۲) و آموزش ترکیبی بسته های آموزشی آموزش مستقیم و آگاهی واج شناختی بوده است .
1- New South Wales Department of 2- Seneschal, Basque, Éclair Education & Training-Learning 4- Kariotis 3- Berninger & Wolf 6- Castiglioni – Spalten & Ehri 5- Porpodas 8- Griffith 7- Kamhi & Hinton 9- Ball & Blachman آموزش مستقیم برنامه بسیار ساده و کاملا دقیقی است که بهترین کاربرد آن برای کودکان خردسال جهت آموزش مهارت های پایه و دانش آموزان نیازمند کمک ویژه است (سیف ، ۱۳۹۱).
پس از اجرای آزمون های تشخیصی آزمودنی های گروه آزمایش به مدت ۴۰ جلسه ، تحت آموزش روش های ترکیبی آموزش مستقیم و بسته آموزشی آگاهی واج شناختی قرار گرفتند که توسط کریمی و علیزاده (۱۳۹۱) جهت رفع مشکلات یادگیری به ویژه املا تدوین شده است .
در اشاره به نتایج پژوهش های مربوط به مشکلات املایی دانش آموزان پژوهش فتسکو، فتسکو و مک کلور۶(۲۰۰۴، به نقل از سیف ، ۱۳۸۹) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که ترکیب کـردن روش های آموزش مستقیم و آگاهی واج شـناختی در مرتفع 1- Kennedy 2- Kjeldsen, Niemi, Olofsson 3- Laing, Espelan 4- Fuchs, Lemons 5- Engelman, Phyllips & Elane 6- Fetsco, Fetsco &Mc Cloor کردن مشکلات املایی دانش آموزان مؤثر می باشند."