چکیده:
در این نوشتار یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک تولید کننده و یک توزیع کننده تحت مدیریت غیرمتمرکز و با هدف بیشینه سازی سود از طریق تامین تقاضای بازارهای مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. تولید کننده ضمن انجام تبلیغات عمومی ، در بخشی از هزینه تبلیغات محلی توزیع کننده مشارکت می نماید. ارتباط میان تولید کننده و توزیع کننده در قالب دو سناریوی قدرت مبتنی بر بازی استکلبرگ با بهره گیری از روش برنامه ریزی دو سطحی مدل سازی شده و سیاست های بهینه تولیدکننده و توزیع کننده در حوزه قیمت گذاری، مدیریت موجودی، تبلیغات و لجستیک تعیین می گردد. به منظور حل مدل های برنامه ریزی دو سطحی، دو الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک با ساختار سلسله مراتبی توسعه می یابند. در انتها جهت ارزیابی اعتبار مدل های توسعه یافته، مجموعه ای از آزمایشات محاسباتی روی داده های گردآوری شده از زنجیره تامین قطعات یدکی خودرو انجام می گیرد.
In this paper، we investigate a decentralized manufacturer-distributer supply chain. In addition to global advertisement، the manufacturer participates in the local advertising expenditures of distributer. Bi-level programming approach is applied to model the relationship between the manufacturer and retailer under two power scenarios of stackelberg game framework and the optimal policies in pricing، advertising، inventory management and logistics are identified. Two hierarchical genetic algorithms are proposed to solve the bi-level programming models. Based on collected data from Iranian automotive spare parts aftermarket، several numerical experiments are carried out to evaluate the validity of proposed models as well as the efficiency and effectiveness of solution procedures.
خلاصه ماشینی:
"سید اصفهانی و همکاران (٢٠١١ ,Gharakhani &SeyedEsfahani, Biazaran, ) در تکمیل مطالعات قبلی، مسئله تبلیغات مشارکتی در زنجیره تامین دوسطحی را با در نظر گرفتن تابع تقاضای کامل تر در قالب چهار سناریوی تعادل قدرت ، تولیدکننده - استکلبرگ ، توزیع کننده - استکلبرگ و همکاری میان اعضا مورد مطالعه قرار داده و نتایج را با یکدیگر مقایسه نموده اند.
تحقیق حاضر در ادامه مطالعات پیشین و در راستای پاسخ به محورهای تحقیقاتی پیشنهاد شده از سوی آست و بوشر (٢٠١٤ ,Buscher &Aust ) به توسعه دو مدل برنامه ریزی دو سطحی جهت تعیین سیاست های بهینه تولیدکننده و توزیع کننده در حوزه قیمت گذاری، مدیریت موجودی، تبلیغات مشارکتی و نیز لجستیک خواهد پرداخت .
در الگوریتم فوق مقدار جهت تضمین برقراری رابطه (١٢) در الگوریتم ژنتیک سطح دو همزمان با مقدارگیری متغیر ، برابر حد پایین خود قرار میگیرد: ( ) ( ) بر اساس توضیحات بخش قبل و به منظور تضمین برقراری روابط (١١) و (١٢)، حدود مجاز متغیرهای تصمیم تولید کننده بصورت زیرتعیین میگردد: { ⁄ } ( ) (20) 1 Minimum Attractive Margin of Manufacturer ( {∑ } ∑ ( ( ⁄ )) ⁄ √ ) ∑ ( ( )) (21) (٢٢) [ ] و [ ] محاسبه برازندگی جواب ها از آنجائیکه تابع برازندگی جنبه مثبت داشته و افزایش مقدار آن مطلوب نظر میباشد، توابع هدف مسائل سطح یک و دو که معادل سود کسب شده توسط اعضا است به عنوان توابع برازندگی الگوریتم های ژنتیک در نظر گرفته میشود."