چکیده:
فراغت مجموعهای است از اشتغالات، که فرد با رضایت خاطر، برای استراحت، تفریح، توسعه
آگاهی یا فراگیری غیر انتفاعی و مشارکت اجتماعی داوطلبانه بعد از رهایی از الزامات شغلی،
خانوادگی و اجتماعی به آن میپردازد. هدف از این پزوهش، ارزیابی موانع و راهکارهای
توسعه سهم وجایگاه ورزش و فعالیت بدنی منظم در تامین اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه
تربیت دبیر شهید رجائی بود. به استناد جدول مورگان تعداد 400نفر از دانشجویان( 200دختر و
200پسر) به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به روش توصیفی - پیمایشی مورد بررسی قرار
گرفتند. جمعآوری دادهها به کمک پرسشنامه محقق ساخته انجام شد که روائی محتوایی و
صوری آن توسط متخصصان، تائید و ضریب آلفای کرونباخ آن، 92 /. و روائی سازه آزمون با روش تحلیل عاملی (ضریب KMO)/91 بدست آمد. از آزمون یو من ویتنی جهت مقایسه نظرات دو گروه آزمودنی پژوهش استفاده شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 21 spss انجام شد. نتایج نشان داد بین میزان درآمد خانواده دانشجویان با انجام فعالیت های ورزشی به صورت تفریحی، شرکت در مسابقات ورزشی، شرکت در ورزشهای انفرادی مانند شنا و تنیس، ارتباط معنادار درحد 01/0>P وجود دارد.طبق اولویتبندی دانشجویان، موانع موثر در توسعه سهم ورزش در اوقات فراغت به ترتیب کمبود تجهیزات ورزشی )دیدگاه 81 درصد مخاطبان ) کمبود فضای ورزشی )دیدگاه 77 درصد مخاطبان(، کم توجهی به درس تربیتبدنی در مدارس )دیدگاه 77 درصد مخاطبان(، عدم فرهنگسازی کافی در مورد مزایای پرداختن به فعالیتهای منظم بدنی )دیدگاه مخاطبان 74/5 عنوان شد. ضمن اینکه سه اولویت اولراهکارها از نظر دانشجویان جهت توسعه سهم ورزش در اوقات فراغت دانشجویان عبارت بودند ازارائه بلیط با تخفیف ویژه یا رایگان برای استفاده از اماکن ورزشی یا دیدن مسابقات ورزشی )دیدگاه 22 درصد مخاطبان(، تجهیز و بهسازی اماکن و فضاهای ورزشی درون خوابگاه ها و درون دانشگاه )دیدگاه 73 درصد مخاطبان(، عرضه تجهیزات ورزشی با تخفیف ویژه به دانشجویان )دیدگاه 7777 درصد مخاطبان(. پیشنهاد میشود کارگروه تخصصی اوقات فراغت و ورزش با نظارت متخصصین تربیتبدنی و علوم ورزشی به منظور تدوینبرنامههای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت رفع تدریجی موانع برنامه ای، کالبدی، مالی وانسانی حوزه اوقات فراغت و ورزش دانشگاه ایجاد شود.
Abestract
Leisure is Collection of Fanctions in That people followe with satisfaction,
for rest, recreation, developing of information or non-benefit learning and
vullentary social participation after action official job and family or social
works.Assessing of limiters and facilators in developing sport and regulare
physical activity In leisure time of Shahid Rajaee Tteacher Training University
of Tehran.In this research to supportingMorgan's table 400 students assessed
with descriptive measurement method. Data was collected with researcher
builded questionnaire that containing validity and apparent validity was
emphasis by experts.alpha,s kronbakh consent 0/92 and structural validity with
factorial analyze was calculated 0/91. U Man -Vitny for compare two group
subjectswas used. data analyze with spss 16 software.the results of research
showed that is relation signified in P<0/1 level between family month revenue
withparticipation insport competition, recreation sport, single sport as
swimming and ping- pong. Also,to based on students view,giving free tickets
for watching competition and visiting sport places(85 percent), preparing of
sport places and facilities in university and dormitoris(79 percent), free giving
sport equipments(77/5 percent) are three prioritys method of developing
students participationin sport programs. Also, decrese of sport eguipments,(81
percent), sport playces(77 percent) and physical education in school(75
percent), non calturealization related to benefits of physical activities
regular(74/5 percent)are limiter factors developing students participation in
sport programs. Therfore recommend to abdating and preparing sport places
and facilities annually and also programming in calturalization to participation
in sport events such as sport congress or sport brosures distributing,
activingsport competitions need to more than before.
خلاصه ماشینی:
"ذهنیت نامناسب از شرکت در فعالیتهای ورزشی در دورههای تحصیلی قبلی (25/35 درصد) در رابطه با راهکارهای توسعه سهم و جایگاه ورزش در تامین اوقات فراغت از دیدگاه دانشجویان، درصد متوسطی از دانشجویان به برگزاری ورزش صبحگاهی در خوابگاهها، برگزاری نمادین زنگ ورزش روزانه در دانشگاه، اختصاص یک واحد درس تربیت بدنی در برنامه آموزشی برای هر ترم وتوزیع بروشورهای ورزشی و درصد بالایی از دانشجویان برگزاری اردوهای کوهنوردی و طبیعتگردی، برگزاری مسابقات ورزشی مستمر، تاسیس انجمنها و گروههای ورزشی، عرضه تجهیزات ورزشی و بلیط با تخفیف ویژه به دانشجویان، تجهیز و بهسازی اماکن و فضاهای ورزشی درون خوابگاهها و درون دانشگاه، استقرار مربی ورزش در خوابگاهها و اردوهای طبیعتگردی با خانواده و دانشگاهیان را در توسعه سهم و جایگاه ورزش در تامین اوقات فراغت موثر دانسته اند.
با توجه به اولویتبندی موانع و راهکارهای توسعه سهم ورزش در اوقات فراغت از نگاه دانشجویان، پیشنهاد میشود مسئولان امر نسبت به تامین تجهیزات ورزشی استاندارد و همچنین ارتقاء سطح فضاها و اماکن ورزشی در دانشگاه و خوابگاهها و توسعه فرهنگ ورزشگرائی در بین جامعه دانشگاهی اهتمام ویژه داشته باشند و با تسهیلسازی دسترسی به امکانات و تسهیلات ورزشی،کاهش هزینه استفاده از آنها و بکارگماری مربی اختصاصی ورزشی،به ترویج فعالیتهای جسمانی منظم به"