چکیده:
هدف از این مطالعه طراحی مدل تعهد ورزشی دانشجویان ورزشکار بر اساس انگیزش و رضایتمندی است. از این رو، از مجموع 5179 ورزشکار شرکت کننده در دوازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویی کشور، تعداد 365 دانشجوی ورزشکار (141 دختر در بیرجند و 224 پسر در ارومیه) با روش نمونهگیری لایهای تصادفی در این تحقیق شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه تعهد ورزشی (14 سؤال)، رضایتمندی (56 سؤال) و انگیزش (28) استفاده شد. بعد از تحلیل عاملی اکتشافی و روایی سازهها، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تعهد ورزشی دارای چهار عامل، انگیزش دارای هفت عامل و رضایتمندی نیز دارای هفت عامل هستند (Goodness Indexes ≥ .90 , RMSEA≤ .09 , χ2 / df ≤ 3). نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل تعهد ورزشی از طریق انگیزش و رضایتمندی به طور مناسبی مورد تأیید هستند (RMSEA= .06, χ2/df= 2.53, GFI= .94, CFI= .93, NFI, .94) و نتایج جالبتتر حاصل از آن است که پیشبینی کننده اصلی برای مدل تعهد ورزشی دانشجویان برتر المپاد ورزشی، انگیزش آنها است (74/0 R2=). این نتایج در حالی مشاهده شد که انگیزش دانشجویان از طریق رضایتمندی آنها نیز موجب ایجاد تعهدشان نیز شده است. این یافتهها نشان میدهد که مدیران باید برای ایجاد تعهد ورزشی در دانشجویان و ارتقای سطح کمی و کیفی برگزاری رویدادهای بزرگ ورزش دانشجویی به انگیزش و پیشایندهای اثرگذار بر آن را توجه و راهکارهای عملی در این زمینه را جستجو کنند.
The aim of present study was to design of sport commitment model based on
their motivation and satisfaction. Hence, in total of 5179 athletes in 11th
Olympiad of university sports, participated about 365 athletes (141 girls in
Birjand and 224 boys in Oroumieh) in this research by method of Stratified
Random Sampling. To gathering the data have been used three
questionnaires of commitment (14 items), athlete satisfaction (56 items), and
motivation (28 items). After that conducted exploratory factor analysis and
validity of constructs, results of confirmatory factor analysis showed that
there are four factors for sport commitment, and seven dimensions for each
motivation and satisfaction constructs (Goodness Indexes ≥ .90, RMSEA≤
.09, χ2 / df ≤ 3). The path analysis has been demonstrated that verified
adequately sport commitment by motivation and satisfaction (RMSEA= .06,
χ2/df= 2.53, GFI= .94, CFI= .93, NFI, .94), and thereby one of the most
common was motivation for predicting sport commitment (R2= .74).
However, the students’ motivation led to their sport commitment through
their satisfaction. These findings illustrated that have to attention to students’
motivation and their antecedents and explore executive suggestions in this
field for creating the sport commitment in student athletes, and improving
qualitative and quantity level of university sport major events.
خلاصه ماشینی:
"البته در سازمانهای ورزشی، تعهد کارکنان با سبک رهبری (جهاندیده، 1386)، تعهد سازمانی و اثربخشی (حمیدی، 1382)، عوامل نگهدارنده شغل و تعهد دبیران تربیت بدنی (جاودانی، 1381) انجام گرفته است، ولی از آنجایی که تیمهای ورزشی نیز مانند سازمانها دارای ساختاری هدفمند و دارای حدود و ثغور مشخصی هستند (باقری و همکاران، 1384)، لذا بررسی تعهد ورزشی به مثابه یک عامل اثرگذار بر عملکرد را با اهمیت میسازد و با توجه به این مهم، تحقیقاتی نیز در این زمینه انجام شده است، اما در آنها از مدلهای تعهد سازمانی استفاده نشده است و نظر به این که محیطهای ورزشی دارای ویژگیهای خاص خود هستند، طراحی مدل برای بررسی تعهد ورزشی ورزشکاران امری ضروری به نظر میرسد.
با توجه به مباحث فوقالذکر، در این مطالعه سعی شده است که رابطه بین تعهد، رضایتمندی و انگیزش ورزشی و میزان ضریب اثر آنها بر یکدیگر نشان داده شود تا ضمن ارائه مدل تعهد ورزشی دانشجویان بر اساس سازههای انگیزش و رضایتمندی، گامهای اولیه برای طراحی مدل جامع در ورزش دانشگاهی پیموده شود.
مدل تحلیل مسیر تعهد ورزشی بر اساس پیشایندهای انگیزش و رضایتمندی بحث و نتیجهگیری با توجه به شکل شماره 2 ، یافتههای تحلیل عاملی تأییدی برای انگیزش نشان داد که بیشترین عامل برای انعکاس انگیزش ورزشکاران به ترتیب سازههای دستیابی به هویت و هیجانات (86/0)، دستیابی به نقاط ضعف و قوت خود (80/0) و تجربه شرکت در فعالیتهای ورزشی (68/0) از جمله سازههای مؤثر بر افزایش انگیزه ورزشی ورزشکاران هستند."