چکیده:
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ارتباط توانمندسازی با آمادگی برای تغییر در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران به تعداد 81 نفر بود. روش نمونه گیری از نوع تمام شمار بود و در مجموع تعداد 80 پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر و پرسشنامه آمادگی برای تغییر الوینگ بود. روایی پرسشنامهها پس از ترجمه و بومی سازی به تأیید ده تن از اساتید متخصص در حوزه مدیریت ورزشی رسید. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه توانمندسازی (83/0) و برای پرسشنامه آمادگی برای تغییر (85/0) بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد ارتباط معناداری بین توانمندسازی با آمادگی برای تغییر در کارکنان این دانشکدهها وجود دارد (001/0 P=و 73/0r=). هم چنین نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد از بین مولفههای توانمند سازی شایستگی (45/0=β)، معنادار ی (18/0=β) و اعتماد (28/0=β) متغیرهای پیش بین معنادار آمادگی برای تغییر در کارکنان بودند.
The aim of this research is determining the relationship empowerment and
readiness for Change in staff of physical education faculties of Tehran.
Method of the research is descriptive and correlation kind. The statistical
population was all staff of physical education faculties of Tehran
Universities (N=81). For sample making the total number of sampling were
used and totally 80 questionnaires were gathered. Empowerment
questionnaire of Spreitzer (1995) and readiness for Change questionnaire of
Elving (2009) for collecting data were used. Ten sports management
professors were confirm validity of questionnaires and reliability of
questionnaires also was calculated by Cronbach’s alpha coefficient
(Empowerment: 0.83, readiness for Change: 0.85). The analysis of data was
assessed in two distinct levels: descriptive and inference (Kolmogorov
smirnov Test, Pearson correlation coefficient and multiple regression).
Results showed that the relationship between empowerment and readiness
for Change (r=0.73, P= 0.001) in staff of physical education faculties of
Tehran is significant. Also the result of stepwise regression coefficients
showed among domains of empowerment: competence (β=0.45), trust
(β=0.28) and meaningful (β=0.18) were significant predicators of readiness
for Change.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب ذکر شده، در این تحقیق، محقق به دنبال بررسی ارتباط توانمند سازی با آمادگی برای تغییر در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود.
بنابراین برای بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مولفههای آن با آمادگی برای تغییر در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی تهران از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
بر اساس ضرایب به دست آمده، معادله استاندارد خط رگرسیون بدین صورت ارائه می شود: آمادگی برای تغییر= (345/1) + شایستگی (459/0) + اعتماد (281/0) + معناداری (185/0) بحث و نتیجه گیری یافتههای توصیفی تحقیق نشان داد میانگین نمره توانمندسازی کارکنان در مجموع دانشگاهها برابر 91/2 است.
نتایج نشان داد میانگین نمره آمادگی برای تغییر در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سطح زیاد است (69/3) اما نزدیک به متوسط است.
بنابراین با توجه به نقش آمادگی کارکنان برای تغییر در موفقیت برنامههای تغییر، مدیران دانشکدههای تربیت بدنی به منظور موفقیت در تغییرات برنامه ریزی شده، میبایست وضعیت آمادگی برای تغییر را با بررسی عوامل موثر بر آن (از جمله توانمندسازی کارکنان) و بازبینی آنها بهبود بخشند.
در راستای شناسایی عوامل مرتبط با آمادگی کارکنان برای تغییر، هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین توانمندسازی با آمادگی برای تغییر در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود.
نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی با آمادگی برای تغییر در کارکنان دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران ارتباط معناداری وجود دارد (73/0r=)."