چکیده:
در این مقاله تلاش شده است، ابتدا عوامل موثر بر جذب داوطلبان ورزش همگانی کشور شناسایی و سپس عوامل شناسایی شده اولویت بندی گردد. روش پژوهش توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مسئولین فدراسیون، هئیت ها، انجمن ها، کارشناسان و صاحب نظران ورزش همگانی کشور تشکیل دادند. تعداد نمونه برابر با جامعه (110نفر) می باشد .(N=n)ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای مشتمل بر 25 سوال با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود که روایی و پایایی آن با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بررسی گردید. برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون فریدمن در سطح معنی داری 05/0p≤ استفاده شد. براساس تحلیل عاملی 21 متغیر در پنج گروه تحت عناوین بازاریابی، اطلاع رسانی،کمیته داوطلبان، تبلیغات عمومی و تبلیغات شخصی قرارگرفتند. در مقیاس پنج ارزشی لیکرت میزان اهمیت متغیرها از دیدگاه پاسخ دهندگان بررسی شد. بر این اساس«اطلاع رسانی در مورد اهمیت ورزش همگانی و نقش داوطلبان توسط معلمین در مدارس» با میانگین80/0±32/4 با اهمیتترین آیتم و «ارسال پیام به صندوق پستی افراد» با میانگین 93/0±76/3 به عنوان کماهمیتترین متغیر انتخاب شد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ضروری است سازمانهای متولی ورزش همگانی کشور با شناسایی منابع بالقوه داوطلب و اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب به جذب نیروهای داوطلب جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود مبادرت ورزند.
خلاصه ماشینی:
تحلیل عاملی مؤلفه های اصلی عوامل و متغیرها عوامل بازاریابی کمیته داوطلبی اطلاع رسانی تبلیغات شخصی تبلیغات عمومی شناسایی منابع نیروی داوطلب 0/76 توجه به ویژگیهای فرهنگی خاص هر منطقه 0/76 تعیین صلاحیت های فنی، بین فردی و عمومی مورد نیاز برای انجام فعالیت های داوطلبانه 0/75 شناسایی انگیزه های افراد از داوطلب شدن 0/73 تدوین یک برنامه بازاریابی مناسب با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه 0/71 داشتن یک دیدگاه فعال مدیریتی در به کارگیری داوطلبان 0/71 استفاده از حامیان تیم های ورزشی 0/67 مناسب بودن نوع پیام و آگهیهای تبلیغاتی 0/67 تناسب پیام ها با سن ، ویژگیها و نیازهای گروه هدف 0/63 ایجاد یک واحد سازمانی خاص برای امور داوطلبان 0/81 حضور فردی رابط با متولیان ورزش همگانی در هر سازمان 0/66 هماهنگی تمام ارگان ها با متولیان ورزش همگانی 0/59 اطلاع رسانی در مورد اهمیت ورزش همگانی و نقش داوطلبان توسط معلمین در مدارس 0/87 تنظیم یک پیام در مورد اهمیت خدمات داوطلبانه و قرائت آن در آغاز هر دوره کلاس های داوری و مربیگری فدراسیون های مختلف 0/80 برپایی غرفه ای در دانشگاه ها خصوصا دانشکده های تربیت بدنی 0/60 ارسال پیامک به صندوق پستی افراد 0/87 ارسال پیامک به پست الکترونیک افراد 0/86 ارسال پیامک به تلفن همراه افراد 0/82 درج آگهی در روزنامه های محلی 0/79 تبلیغات در رویدادهای بزرگ 0/74 تبلیغات در رادیو و تلویزیون 0/73 درصد واریانس تبیین شده (٦٨/٠٦%) %11/71 %13/38 %9/98 %10/39 %22/58 پایایی (ضریب آلفای کرونباخ ) 0/82 0/91 0/77 0/77 0/91 KMO: شاخص کفایت نمونه برداری 0/87 آزمون کرویت بارتلت χ 2=1720/010 df=300 Sig= 0/001 همان طور که در جدول ٢ نشان داده شده است ، پنج عامل شناخته شده در این تحقیق ، ٦٨/٠٦درصد واریانس را نشان داد.