چکیده:
ادوارد تورندایک نشان داد که انسان برای ایجاد یک رابطه ی اجتماعی مناسب و موفق عمل کردن در زندگی اجتماعی به مجموعه مهارت هایی نیاز دارد که از هوش اجتماعی نشات می گیرند. ذهن آماده ی کودکان بستری مناسب برای تقویت و کتاب های فارسی آن ها به دلیل زبان تاثیرگذاری که دارد بهترین ابزار برای انتقال و تقویت این نوع مهارت هاست. در این پژوهش محتوای شش کتاب فارسی بخوانیم دوره ی ابتدایی به شکل توصیفی و از نوع تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفتند. بدین منظور هر کدام از مولفه های هوش اجتماعی (همدلی، ارائه ی راه حل های نوآورانه، نفوذ اجتماعی، اجتماع پذیری،مذاکره، گفت و گو و شنیدن فعال) به صورت مجزا در هر درس بررسی و تحلیل شد اما در نتیجه با تمام دقت نظری که در انتخاب این متون شده، انعکاس مولفه های هوش اجتماعی در این شش کتاب به صورت برجسته مشاهده نشد و مواردی هم که ذکر شد، بدون پشتوانه ی مهارت های هوش اجتماعی است. با این همه بر طبق مولفه های هوش اجتماعی که در این پژوهش مطرح شد در 233 داستان کوتاه و بلند کتاب های مورد بررسی، 80 مورد از این مولفه ها قابل توجه هستند.
Edward Thorndike has shown that human beings need a set of skills based on social intelligence in order to be successful and to create good social relationships. Children's minds are ready to gain this intelligence; Persian textbooks are the best tools to convey and reinforce these skills because of the impact that language has. In this study، the contents of six Persian reading text books of primary school are analyzed based on components of social intelligence. The results indicate that despite all theoretical rigor in the selection of these texts، prominent components of social intelligence are not remarkable and those present are not accompanied with social intelligence skills. Eighty components can be seen in 233 short stories under study.
خلاصه ماشینی:
بررسی هوش اجتماعی و مؤلفه های آن درداستان های کتاب های فارسی دوره ی ابتدایی غلامرضا پیروز* مریم فقیه عبدالهی دانشگاه مازندران چکیده ادوارد تورندایک نشان داد که انسان برای ایجاد رابطه ی اجتماعی مناسب وموفق عمل کردن درزندگی اجتماعی به مجموعه مهارت هـایی نیـاز دارد کـه ازهـوش اجتماعی نشئت می گیرند.
با وجود همه ی تعاریف مشترک و متناقض روان شناسان ، می توان تعریـف هـوش را در سه گروه آموزشی، تحلیلی و کاربردی دسته بندی کرد و هر تعریف را متعلق به یکی از این سه گروه دانست (نک : به پژوه وپرند، ١٣٨٠: ٢١٧)؛ اما در یک تعریف محسوس ، انسان ، پس از اندکی رشد، خود را در مقابل مشکلات زبـون نمـی خواهـد و دسـت بـه اعمالی میزند که اگرچه بر پایه ی بازتاب و غریزه استوار هستند؛ باآن هـا فـرق دارنـد؛ مانند کودکی که برای دسترسی به جعبه ی شکلات از چهارپایـه اسـتفاده مـی کنـد.
بدن انسان بدون کـاربرد کلمـات ، وضعیت روحی وجسمی اورا بـرخلاف اراده بیـان مـی کنـد؛ البتـه بـا آگـاهی از ایـن موضوع ، می توان به راحتی هوش اجتماعی را تقویت کرد (نـک : بـازان ، ١٣٨٦: ٢٦و٢٧)؛ درواقع ، ازدیدگاه هوش اجتماعی، این مؤلفه نخستین گام برای ایجاد رابطه وشـناخت افراد است ؛ نوعی آگاهی اجتماعی درباره ی افرادی کـه بـا حالـت چهـره ، احساسـات و درونیات خود را بروز می دهند.
٣. روش پژوهش در این پژوهش ٢٣٣ متن منظوم ومنثور، از ١١٧ درس موجود درشش کتـاب فارسـی دوره ی ابتدایی ، به شیوه ی تحلیل محتوا تحلیل شد تا آشـکار شـود کـه در تـألیف ایـن کتاب ها به کدام یک از مؤلفه های هوش اجتماعی توجه شده است .