چکیده:
هدف از تحقیق حاضر مطالعه اثر عوامل شناختی ـ اجتماعی بر رفتار ورزشی دانشجویان دانشگاه جهرم بود. جامعه آماری این تحقیق تمام دانشجویان دانشگاه جهرم بود که 327 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامههای خودکارآمدی ادراکشده برای ورزش شوارزر (1994)، پیامدهای مورد انتظار برای ورزش رسنیک (2005)، خطر درکشده بیماری قلبی آموری و نئوبرگر (2008)، تمایل به ورزش سنی هوتا و همکاران (2005) و رفتار ورزشی گودین و همکاران (1986) استفاده شد. با توجه به نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری، ابزارهای تحقیق از پایایی و روایی تشخیصی قابلقبولی برخوردار بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثرات متغیرهای تحقیق از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر متغیر پیامد مورد انتظار برای ورزش بر قصد مشارکت در ورزش، معنیدار است (36/0=β، 47/5=t)، اما بر رفتار ورزشی دانشجویان، معنیدار نیست (049/0=β، 61/0=t). دیگر یافته تحقیق حاکی از این بود که خطر بیماریهای قلبی درکشده اثر معنیداری بر قصد مشارکت در ورزش ندارد (029/0- =β، 43/0=t). همچنین اثر متغیرهای قصد مشارکت در ورزش (26/0=β، 23/3=t) و خودکارآمدی ادراکشده برای ورزش (18/0=β، 17/2=t) بر متغیر رفتار ورزشی، اثری معنیدار دارد. افزایش آگاهی دانشجویان از اثرات مثبت ورزش و تقلیل موانع برای ایجاد رفتار ورزشی در دانشجویان، از پیشنهادهای این تحقیق است.
The purpose of this research was to study the effects of socialcognitive factors on exercise behavior among students of Jahrom University. Statistical Society of the study was students of Jahrom University and sample population is 327 students. For this purpose perceived risk of heart disease (Ammouri and Neuberger, 2008), outcome-expectancies for exercise (Resnick, 2005), perceived self-efficacy for exercise (Schwarzer, 1994), intention to exercise (Sniehotta et al, 2005), and exercise behavior (Godin et al, 1986) Questionnaires was used. Based on the result of structural equation modeling, research instruments had the acceptable reliability and Diagnostic Validity. For data analysis and identification the effect of research variables, Structural equation modeling used to Smart PLS Software was used. Findings showed, the effect of outcome expectancies (t=5.47, β=0.36) on intention to exercise is significant but on exercise behavior is not significant (t=0.61, β=0.049).Other finding showed that perceived risk of heart disease (t=0.43, β= -0.029) was not significant effect on intention to exercise. Also the effect of Intention to exercise (t=3.23, β=0.26), and perceived self-efficacy (t=2.17, β=0.18) on exercise behavior was significant. Enhancing knowledge of benefits of exercise as well as increasing individuals’ ability to overcome barriers of exercise among the students, can be recommended by this research.
خلاصه ماشینی:
جدول 4- مقایسة ابعاد مربوط به عوامل توسعة ورزش دانشگاهی از طریق آزمون فریدمن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همچنین مقایسه عوامل اصلیِ توسعة ورزش دانشگاهی (جدول 5) نشان میدهد كه تفاوت معنیداری بین اهمیت این عوامل، به ترتیبِ مدیریت توسعه، توسعة مشارکت و زیرساخت توسعه وجود دارد.
شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی زیرساخت توسعه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} معنیداری ضریبهای رگرسیونی (بار عاملی) و میزان بالای بار عاملی در مدل، نشاندهندة روایی سازة مدل عامل تأییدی مرتبة دوم توسعة زیرساخت است و با توجه به بار عاملی مربوط به گویههای سطح زیرساخت، عامل تجهیزات با ضرایب رگرسیونیِ 866/0 بیشترین تأثیر را در توسعة مشارکت ورزشی به خود اختصاص داد و امکانات، فناوری و استاندارد، بهترتیب در مرتبة بعدی قرار دارند (جدول 7).
جدول 8- شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی مدیریت توسعه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} معنیداری ضرایبهای رگرسیونی (بار عاملی) و میزان بالای بار عاملی در مدل، نشاندهندة روایی سازة مدل عامل تأییدی مرتبة دوم است (جدول 9)، و با توجه به بار عاملی مربوطه به عاملهای سطح مدیریت، عامل برنامهریزی با ضرایب رگرسیونی 764/0 بیشترین تأثیر را در توسعة مشارکت ورزشی به خود اختصاص داد و منابع مالی، انسانی و علمی ـ پژوهشی به ترتیب در مرتبة بعدی قرار دارند.
جدول 10- شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی توسعة مشارکت {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} معنیداری ضریبهای رگرسیونی (بار عاملی) و میزان بالای بار عاملی در مدل، نشاندهندة روایی همگرای مدل عامل تأییدیِ مرتبة دوم است (جدول 11) و با توجه به بار عاملی مربوط به عاملهای سطح مشارکت، عامل همگانی با ضرایب رگرسیونی 912/0 بیشترین تأثیر را در توسعة مشارکت ورزشی به خود اختصاص داد و قهرمانی و آموزشی به ترتیب در مرتبة بعدی قرار دارند.