چکیده:
زنجیره تامین سبز به دلیل بهره مندی از مزایای استراتژی کاهش هزینه ها و نوآوری در تولید محصولات (استراتژی تمایز) ازاستراتژی های موفق در کسب مزیت رقابتی در سده حاضر تلقی مـی گـردد. از ایـن رو مـدیران سـازمان هـا بایـد استراتژی های مناسبی را تدوین و اجرا نمایند که باعث استحکام بیشتر روابط بین سازمانی با دیگر اعضای زنجیره تـامین گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران شرکت ایران خودرو و شرکت های تابعه و اقماری ایران خودرو اسـت و نمونـه آماری بخشی از جامعه آماری فوق است که از طریق فرمول تعیین حجم نمونه شامل ١١١ شرکت اقمـاری و وابسـته بـه ایران خودرو تعیین گردیده است و از هر شرکت ٣ مدیر ارشد به عنـوان نماینـده آن شـرکت انتخـاب شـدند. داده هـای تحقیق حاضر از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SMARTPLS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت . نتایج تحقیق حاکی از آن است که یادگیری سازمانی بـر رابطـه گرایـی و رابطـه گرایی بر کیفیت استراتژی . همچنین رفتار فرصت طلبانه و تعارض غیر کارکردی می توانند اثر رابطـه گرایـی بـر کیفیـت استراتژی را در زنجیره تامین سبز ایران خودرو تعدیل نمایند.
خلاصه ماشینی:
در بسـیاری از شرکت های اقماری و وابسته به ایران خودرو دوره های آموزشی مختلف برای کارکنـان و مدیران برگزار می گردد و اخیرا اهمیت توجه به مسائل زیست محیطـی نیـز بـه صـورت داوطلبانه و یا الزام قانونی در دستور کار این سـازمان هـا و در دوره هـای آموزشـی قـرار گرفته است ، در این قسمت اثر یادگیری سـازمانی در حـوزه مسـائل مـرتبط بـا محـیط 1 Scherpereel 2 Storbacka & Nenonen 3 Ramsay & Wagner 4 Schiele & Krummaker 5 Mortensen 6 Day 7 Johnson & Sohi زیست بر میزان تمایل به ایجاد ارتباط و حفظ رابطه بین سـازمان هـا در همکـاری هـای تعریف شده ، در قالب اهمیت به مسائل زیست محیطی و همچنین در ارتبـاط بـین ایـن سازمان ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت .
بنابراین : فرضیه چهارم تحقیق (H٤): تعارض غیرکارکردی می تواند به عنوان تعدیلگر در رابطه 1 Ruekert & Walker بین رابطه گرایی و کیفیت استراتژی در زنجیره تامین سبز شرکت های اقماری و وابسته به ایران خودرو تاثیر گذار باشد ٣- چارچوب نظری تحقیق مدل مورد استفاده مشتمل بـر متغیرهـای وابسـته ، مسـتقل و میـانجی گـری اسـت (شکل ١) که در قسمت پیشین به تبیین هر یک از این متغیرها پرداخته شد.
B. , (2012), Inter-organizational relationships and strategy quality in green supply chains —Moderated by opportunistic behavior and dysfunctional conflict, Industrial Marketing Management 41 , pp 563–572 -Claro, D.