خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب خود را به نگرشی نزدیک میکند که علاوه بر ابعاد ملموس و طبیعی و منطقی زندگی بتواند توجیهگر ابعاد ناملموس و نادقیق و غیر طبیعی آنچه در آن گرفتاریم باشد و لذا خود را به رویکردی پیوند میزند که چنین اهدافی را برایش برآورده کند:رویکرد سیستمی.
برای مشخص کردن وضعیت انسان همه علوم و دانشهای مجزا را در اختیار میگیرد و از طرفی هیچگاه از تکاپو نمیایستد،یعنی از آنرو که محیط پیرامونی شناخت(اکولوژی شناخت)محیطی پهناور و تمامیناپذیر است،هر سیستمی هم که در این محیط پهناور قرار بگیرد،بینهایت مجال رشد و پیچیدگی خواهد داشت.
پس یک ساختار متشکل است از،سیستم به علاوه محیطی که سیستم در آن قرار میگیرد(اکولوژی کنش)،و هر سیستم باز نیز میل به افزایش پیچیدگیها برای غلبه بر محیط و رسیدن به تعادل آرمانی را دارد.
شاید تغییر پارادایمی که باید روی دهد این است که دانش خود را به سیستمی باز،محول کنیم که هم غنی،متناقض و چند پهلو باشد و هم تکامل و رسیدن به آن حدی برندارد و این حالت دقیقا برابر با این است که اعتقاد داشته باشیم،اولا شناخت ما همواره نسبی خواهد بود(شناختی که تکامل میابد اما هیچگاه کامل نخواهد شد)و دیگر اینکه قصد شناختی چند پهلو و پیچیده اما صریح را داریم.
دیگر بحث بر سر حق یا باطل بودن این چیزها نیست،بلکه غرض فهم این مطلب است که ما با مغزمان،روحمان را خلق کردهایم و روح که در گفتگوهامان همه چیز را به آن نسبت میدهیم درواقع از تعینات و برساختههای مغز ما و بلکه خود مغز ماست."