چکیده:
هدف تحقيق پيش رو مقايسه تاثير دو نوع برنامه ريزي شامل برنامه ريزي قبل از تكليف و برنام ريزي همزمان در عملكرد نوشتاري زبان آموزان ايراني از حيث دقت، رواني و پيچيدگي بود. بدين منظور از ۱۳۴ زبان آموز ايراني كه داراي بسندگي زباني متفاوتي بودند خواسته شد تا دو تكليف نوشتاري متفاوت را تحت اين دو نوع برنامه ريزي انجام دهند. يافته هاي اين پژوهش حاكي از آن بود كه هيچ يك از انواع برنامه ريزي در دقت نوشتاري تاثيري ندارد. با اين وجود، برنامه ريزي همزمان باعث افزايش رواني نوشتار شد و برنامه ريزي قبل از تكليف باعث افزايش پيچيدگي نوشتار. يافته ها همچنين بيانگر آن بودند كه افراد با بسندگي بالاتر زباني در هر سه مورد دقت، رواني و پيچيدگي عملكرد بهتري از افراد با بسندگي پايين تر زباني در هر ۲ نوع برنامه ريزي داشتند. اين بدان معنا است كه هيچ تعاملي بين نوع برنامه ريزي و ميزان بسندگي زباني وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه تأثیر دو نوع برنامه ریزی بر عملکرد نوشتاری زبان آموزان ایرانی از حیث روانی ، دقت و پیچیدگی نوشتار حمیدرضا کارگذاری (دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران ، نویسنده مسئول ) hamidrezakargozari@yahoo.
پژوهش پیش رو سعی دارد تأثیر دو عامل نوع برنامه ریزی و سطح زبانی را بر روانی ، دقت و پیچیدگی نوشتار روایی زبان آموزان ایرانی بررسی کند.
یافته های ایـن پـژوهش نشان داده که برنامه ریزی قبل از تکلیف منجر به افزایش روانی و تنـوع سـاختار نحـوی شـده ، درصورتیکه برنامه ریزی همزمان منجر به دقت بالاتری شده و شرایط فاقـد برنامـه ریـزی هـیچ تأثیری بر روانی، دقت و پیچیدگی زبانی نداشته است .
نتایج پژوهش فـوق نشـان داده است که زمان برنامه ریزی باعث افزایش روانی و پیچیدگی نوشـتاری مـی شـود ولـی در دقـت نوشتار هیچ تأثیری ندارد.
چنین به نظر می رسد که در هنگام برنامه ریزی همزمان تمرکز بیشتر بر روی معناسـت و همین امر منجر به افزایش روانی نوشتار یا گفتار مـی شـود و در برنامـه ریـزی قبـل از تکلیـف ، تمرکز بر روی ساختارهای دستوری است که باعث افزایش پیچیدگی و دقـت زبـانی مـی شـود (اورتگا، ١٩٩٩).
شـین (٢٠٠٨) نیـز بـر ایـن باور است که هیچ تعاملی بین نوع برنامه ریزی و سطح زبانی در افزایش پیچیدگی وجود ندارد.
The effects of planning on fluency, complexity, and accuracy in second language narrative writing.
International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 1(7), 104-116 Salimi, A."