چکیده:
استراتژی کسب وکار طریقی است که شرکت با کمک آن در بازار به رقابت میپردازد و تأکید آن بر دستیابی و حفظ مزیت رقابتی در یک صنعت است. فرض کلیدی بسیاری از پژوهشگران مدیریت این است که عملکرد بهتر زمانی حاصل میشود که سازمان در مقایسه با رقبایش سعی در بهدست آوردن و حفظ مزیت رقابتی، که جوهرهی تفکر استراتژیک معاصر است، داشته باشد.
موقعیت کلیدی استراتژی کسب وکار در تصمیمگیریهای سازمانی، نگارنده را بر آن داشت تا به بررسی رابطه بین استراتژی با نتایج عملکردی حاصل از آن با استفاده رویکرد کارت امتیازی متوازن بپردازد. میتوان گفت که دانشافزایی این پژوهش، بهکارگیری کارت امتیازی متوازن برای بررسی این رابطه است، که تاکنون توسط پژوهشگران این رشته مورد مطالعه قرار نگرفته است. در نهایت با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش، استراتژی کسب وکار نقش تعیین کنندهای در عملکرد سازمانی دارد و ابعاد پیشفعالی، آیندهنگری، تحلیلی و تدافعی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد سازمانی دارند. دادههای پژوهش در سال 1387 گردآوری شده است. روش انجام این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن حسن زارعی متین 1 ، مونا جام پر از می ٢، حمید رضا یزدانی ٣، هانیه سادات بیریایی ٤ استراتژی کسب وکار طریقی است که شرکت با کمک آن در بازار به رقابت می پـردازد و تأکید آن بر دسـتیابی و حفـظ مزیـت رقـابتی در یـک صـنعت اسـت .
پیشنهادها براساس نتایج به دست آمده می توان به شرح زیر به شرکت ها پیشنهادهایی داد: از آنجا که بعد پیش فعالی بیشترین رابطه با عملکرد سازمانی دارد، شرکت ها باید سـعی در تقویت این بعد از طریق تعقیب فرصت های نوآورانه ، توسعه ی توانمندی ها بیش از رقبا، ارایـه محصـولات متفـاوت و متمـایز بـه بـازار داشـته باشـند و نیـز بـه منظـور تقویـت ابعـاد آینده نگری ، تحلیلی و تدافعی ، که ابعاد محافظه کارانه در گـرایش اسـتراتژیک هسـتند، بـه انجام تحلیل های جامع در مسایل بحرانی ، استفاده از اطلاعاتی بر مبنـای عملکـرد بلندمـدت در تصمیم گیـری هـا، اسـتفاده از سیسـتم هـای اطلاعـاتی در تحلیـل موقعیـت هـا، اسـتفاده از تکنیک های برنامه ریزی ، تأکید بر هماهنگی بین حیطـه هـای وظیفـه ای مختلـف ، اسـتفاده از سیستم های کنترل هزینه و بهبود کارایی عملیات اهتمام ورزند.
New evidence in the generic strategy and business performance debate: a research note", British Journal of Management, 8(2): 175-181."