چکیده:
ارتباط میان گرو ههای مختلف صوفیه در آسیای مرکزی با حاکمان وقت پس از حملۀ مغول پیوسته
ارتباطی پویا و دو جانبه بوده است. گروهی از پیران صوفیه در این دوره به منظور استحکام این روابط به
تألیف رسالاتی با کارکرد تعلیمی برای ارباب قدرت پرداختند. از میان سلسله های صوفیه، نقشبندیه رابطه ای تنگاتنگ با تیموریان و ازبکان داشت هاند. خواجه احمد کاسانی (وفات:949 ق)یکی از پرنفوذترین پیران این سلسله، رسالاتی چند خطاب به عبیدالله ازبک (وفات:946 ق) نگاشته است. رسالۀ
بابریه شرح رباعیات بابر گورکانی توسط اوست که افزون بر توصیف و توضیح مبانی عرفانی سلسلۀ
نقشبندیه در بر دارندۀ بخشی از رباعیات فارسی بابر است. این رساله نشانگر گوش های از روابط سیاسی
خواجه احمد با حکام هم روزگارش نیز است.
خلاصه ماشینی:
"بیت ای مریـــد ار طـــالبی قفـــل در دل را کلیـــد صدق پیش آر و ارادت کو را ز جان شو مریـد صحبت مردی گـزین و نیسـت شـو در امـر او خویشتن بر شیخ بند و بگسـل از غیـرش امیـد از کتـــاب و نامـــه و پیغـــام نگشـــاید تـــو را آنچـــه او را از زبـــان عـــارف بایـــد شـــنید 6 دردم نهفتـــــه بـــــه ز طبیبـــــان مـــــدعی باشـــد کـــه از خزانـــۀ غیـــبش دوا کننـــد چراکه طریقی را که از اینها گرفته می شود همچون تخمی است نارسیده ، گفته انـد کـه او سبز نخواهد شد از کجا که بر دهد؟ تیر از ترکش سلطان باید تـا حمایـت را شـاید یعنـی ایـن طریق را از کامل و مکملـی کـه او از کامـل مکمـل دیگـر گرفتـه باشـد همچنـین معـنعن ٧ تـا حضرت صلی الله علیه و سلم تا نتیجه دهـد.
بیت 2 بیـا و تـرک هـوس کـن بـه عاشـقان پیونـد اگرچه راه مخـوف اسـت هرچـه بـادا بـاد 3 مریـد بـاش کـز اینجـا رسـید هرکـه رسـید ز آســــتان ارادت بــــر آســــمان مــــراد العارف یکفیه الاشارة یا این طایفه را به صحبت شریف ملازمان این دعا را از همه خلق جهان ٤ باد چون که طبیبان درد درویشان ایشان اند دیگر آنکه ترجمه و رباعیات ٥ بـه غایـت نیکـی واقع شده است ، چون که فقیر را در ترکی سـلیقه کمتـر بـود، گسـتاخی کـرده نشـد امـا در فارسی به قدر گستاخی کرده شد معذور فرمایند به این تقریب ٦ نسـخه نوشـته شـد، باشـد که در حیز٧ قبول افتد."