چکیده:
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه مهارت های حرفه ای معلمان دروس علوم پایه وعلوم انسانی در دوره راهنمایی است. روش انجام پژوهش زمینه ای است وجامعه آماری کلیه معلمان شاغل به تدریس در دروس علوم پایه و علوم انسانی دوره راهنمایی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی90- 89 به تعداد 255 نفر و نمونه آماری 150 نفر از معلمان زن و مرد می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این تحقیق از ابزار پرسشنامه محقق ساخته (خودسنجی معلمان) و چک لیست (مشاهده تدریس) (حاوی 25 سوال با مقیاس لیکرت) استفاده شده است. داده ها در دو سطح توصیفی (با استفاده از جداول توزیع فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (با استفاده از آزمونT و تجزیه وتحلیل واریانسANOVA وآزمون تعقیبی توکی وشفه) وبا نرم افزار Spss مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفت .عمده ترین یافته های پژوهشی این است که میزان آگاهی معلمان از مهارتهای حرفه ای در دروس علوم پایه و علوم انسانی با کسب میانگین (5/103) در آزمون خودسنجی و (45/77) در چک لیست (مشاهده تدریس) متفاوت است. با توجه به سطح معنی داری در آزمون چک لیست (Sig =0/04 <0/05) نتیجه گرفته می شود که میزان آگاهی معلمان از مهارتهای حرفه ای در دروس علوم پایه و علوم انسانی متفاوت است. این نتیجه درباره 4 مولفه مهارت های حرفه ای معلمان نیز به دست آمده است که نتایج جدول آزمون توکی، شفه نشان می دهد که مؤلفه روش تدریس، بیشترین میزان آگاهی و سپس طراحی آموزشی و ارزشیابی و در آخر تکنولوژی آموزشی کمترین میزان را دارا بوده است.
خلاصه ماشینی:
همچنین ، ملکی مهارت ها و توانایی های عملی معلم در فراینـد یادگیری مانند (مهارت در تهیه طرح ، اجرای روش هـای نـوین تـدریس ، طراحـی آموزشـی و 1- teacher,s professional skill,s 4-Villegas_reimers 2- Huber man 5-Pirls 3- BoomHan ارزشیابی ) و شعبانی ، نوروزی وآقازاده نیز آشـنایی معلمـان بـه روش هـای تـدریس ، طراحـی آموزشی و ارزشیابی به عنوان مولفه های مهارت های حرفه ای معلمان اعتقـاد دارنـد، لـذا، بـا بررسی ها و مطالعات نظریات مختلف صاحب نظران ترکیبی از نظریات مختلـف اتخـاذ شـده است ، نتایج پژوهش های انجام شده مرتبط با موضوع تحقیق نـشان مـی دهـد کـه بـسیاری از معلمان از مهارت حرفه ای لازم برخوردار نیستند و در ایفای نقش حساس خود بـا مـشکلاتی مواجه اند و مهارت حرفه ای آنان در سطح پایینی قرار دارد.
همچنین یافته های پژوهش فـرزان و همکـاران (١٣٨٠)، بصری و پوربهی (١٣٧٣)، مبشر(١٣٧٦) کیامنش (١٣٧٧)، و کریمـی (١٣٨٤) بـا نتـایج تحقیـق حاضر هماهنگی و تطابق دارد؛ زیرا براساس یافته های انجام شده میزان آگاهی معلمان ، به ویژه در دروس علوم و ریاضی و سایر دروس نامناسب و در سـطح ضـعیف ارزیـابی شـده اسـت .
همچنـین بـرای یافته های پژوهش (٠/٠٥ >٠/٠٢ =sig) نشان داد که میـزان آگـاهی معلمـان از مهـارت هـای حرفه ای در دروس علوم پایه و علوم انسانی متفاوت است کـه نتیجـه ایـن تحقیـق بـا نتـایج پژوهش های عابدی اصفهانی (١٣٧٩)، ولی پور (١٣٨٨)، دایی زاده (١٣٨٥) هماهنگی و تطابق دارد.