چکیده:
هدف تحقیق حاضر، مقایسۀ عملکرد مدیران دبیرستانهای دخترانه دولتی و غیردولتی شهر تهران بود. برای این منظور از بین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران دو منطقۀ 8 و 13 انتخاب شدند تا به روش پیمایشی از والدین دانش آموزان نظر سنجی به عمل آید. این نظرسنجی به کمک پرسشنامۀ محقق ساختۀ 22 سؤالی با گزینه های کاملاً موافق، موافق، تاحدودی موافق، مخالف، کاملاً مخالف انجام شد. اعضای جامعۀ آماری 1100 نفر بودند که براساس جدول مورگان 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند .با این حال، به دلیل پیش بینی افت پرسشنامه ها تعداد 320 نسخه در بین نمونه ها توزیع شد که اطلاعات 305 نسخۀ آن قابل استخراج بود. پس از محاسبات آماری و استفاده از t همبسته، مشخص شد که تفاوت ترغیب دانش آموزان به فعالیت و رقابت علمی، استفادۀ مدارس از ابزار و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی، روابط انسانی حاکم برمدارس، و کیفیت مدیریت مدارس در دو گروه مدرسه معنی دار بوده، شرایط دبیرستان های غیردولتی دخترانه مطلوب تر است. اما از لحاظ نظارت بر مدرسه و دانش آموزان، سلامت محیط مدارس، و ویژگی های کلی مدیران بین دو گروه مدرسه تفاوت معنی دار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
Test برای برابری میانگین ها برابری واریانس ها آزمون f سطح آزمون t درجه آزادی سطح اختلاف اختلاف با اختلاف ٩٥% معناداری معنی میانگین انحراف سطح اطمینان داری استاندارد پایین بالا رقابت با فرض برابری -1/97 0/00 21/94 303 0/284 -0/56 0/049 -1/12 -0/0012 علمی واریانس ها با فرض عدم 2/175 283/90 -1/068 0/257 -/056 0/03 -0/053 برابری واریانس ها چون t محاسبه شده برابر ٢/١٧٥ از مقدار بحرانی آلفای ٠/٠٥ بزرگ تر اسـت ، فـرض صـفر رد می شود و با ٩٥ درصد اطمینان می توان نتیجه گرفـت کـه بـین تـلاش مـدارس دولتـی و غیردولتی در جهت آماده سازی دانش آموزان به مطالعه و شرکت در رقابت های علمی تفاوت وجود دارد.
Test برای برابری میانگین ها برابری واریانس ها آزمون f سطح آزمون t درجه آزادی سطح اختلاف اختلاف با اختلاف ٩٥% سطح معناداری معنی میانگین انحراف اطمینان داری استاندارد پایین بالا تجهیزات با فرض 4/843 0/029 0/956 303 0/002 -2/296 0/75 -3/77 -0/818 آموزشی برابری واریانس ها با فرض -3/057 199/91 0/003 -2/296 0/77 -0/764 -3/827 عدم برابری واریانس ها نظر به این که t محاسبه شده برابر ٣/٠٥٧ از مقـدار بحرانـی آلفـای ٠/٠٥ بـزرگ تـر اسـت ، فرض صفر رد می شود و با ٩٥ درصد اطمینان نتیجه می گیریم که بین استفادة مدارس دولتـی و غیردولتی از ابزار و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی تفاوت وجود دارد؛ ضـمن ایـن کـه مقایسة میانگین ها نیز به ترتیب در مورد مدارس غیردولتی و دولتی ١٧/٣١٤ و ١٥/٠١٨ اسـت که بر استفادة بهتر و بیشتر دبیرستان های غیردولتی از تجهیزات مذکور دلالت دارد.