چکیده:
یکی از موضوعات جدیدی که امروزه پژوهش های بسیاری به آن می پردازند، پست مدرنیسم است. پست مدرنیسم در رد مدرنیسم آمده است. از خصوصیات پست مدرنیسم توجه به غیرعقلانیت، ضمیر ناخودآگاه، نفی کلیت گرایی، تاکید بر زبان، توجه به دیگری، نسبی گرایی در ارزش ها و اخلاقیات، تردید و شک نسبت به عقل و حقیقت؛ و تردید نسبت به سرنوشت انسان است. در این مقاله به بررسی تاریخچه پست مدرنیسم، تعاریف، ویژگی ها و اصول آن پرداخته شده است. تعامل فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، چند صدایی بودن جهان و چند جهانی بودن انسان در عصر پست مدرن، تغییر و کثرت گرایی از ویژگی آن است. پست مدرنیسم همچنین به نوآوری، سازماندهی فعال، ترغیب، هم آفرینی و خود کنترلی باور دارد. در این عصر به خرده فرهنگ ها، نژاد ، جنسیت و حقیقت و خرد آنها تاکید می ورزد و معتقد است که هیچ برتری در میان آنها نیست
خلاصه ماشینی:
پست مدرن معتقد است عقل گرایی مدرن هیچ سعادتی را برای انسان به ارمغان نیاورده است، تصمیم دارد با بازگشت دوباره به سنت، اما نه سر سپردگی تمام عیار به آن و همچنین با توجه به عصر روشنفکری به دنبال راه چاره باشد (دشتی شفیعی، صادقی، سلیمانی، 1392، 7).
در تحقیق طاهرپور، رجایی پور و جمشیدیان (1388) نتایج نشان داد که از جمله پارادایمهای جدید که در پاسخ به کاستی های پارادایمهای سنتی و نوگرای مدیریت در پاسخگویی به نیازهای فزاینده و در حال تغییر سازمان و جامعه مطرح شده است، پارادایم مدیریت فرا نوگرا (پست مدرن) است.
در بازاریابی مدرن هدف رضایتمندی مشتری بود ولی در پست مدرن باید گرایش به سمت توانمندسازی مشتری باشد یعنی بازاریابی ابزاری برای جامعه مصرف کنندگاه است تا آنها را در ایجاد شیوه های مناسب سازماندهی برای تجربه مطلوب زندگی توانا سازد (فرهنگی، حسنقلی پور، خانلری، 1387، 90).
5- اصول مدیریت پست مدرن اصل اول این است که تمام اصول و پنداشت های مدرنیسم بی اعتبار است.
فرا نوگرایی، محیط سازمان را متلاطم و متغیر میداند و در نتیجه با طرح هر گونه نظریه جامع در مورد مدیریت مخالف است و در برابر: برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و کنترل، به ترتیب: به نوآوری، سازماندهی فعال، ترغیب، هم آفرینی و خود کنترلی باور دارد.
پیشنهادات پیشنهاد می گردد محققان در تحقیقات خود به بررسی ویژگی های مدیریت در عصر مدرن و فرا پست مدرن نیز بپردازند و این دوره ها را با یکدیگر مقایسه کرده و تحلیل نمایند.