چکیده:
هدف این مقاله بررسی تاثیر استراتژی های بازاریابی بر عملکرد بازاریابی بانک است. روش به کار رفته در این پژوهش، روش پیمایش است که به لحاظ هدف؛ کاربردی، به لحاظ فرایند اجرا؛ مقطعی و از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل؛ کلیه کارکنان شعب بانک کشاورزی شهر مشهد است. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 200 نفر برآورد شد که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدند. جهت سنجش متغیر استراتژی های بازاریابی از پرسشنامه محقق ساخته شامل 10 سوال و جهت سنجش متغیر عملکرد بازاریابی بانک بر اساس چهار بعد کارت امتیازی متوازن (ارزیابی عملکرد مالی، ارزیابی عملکرد فرآیندهای داخلی، ارزیابی عملکرد مشتریان، ارزیابی رشد و یادگیری)؛ از پرسشنامه محقق ساخته شامل 16 سوال استفاده شد. برای بررسی روایی پرسشنامهها با توجه به ماهیت موضوع، در فرایند تنظیم پرسشنامهها از روایی قضاوتی (اظهارنظر صاحب نظران) و صوری استفاده شد. میزان ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده برای متغیرها بالاتر از 7/0 بود که بیانگر هماهنگی درونی گویهها و تایید پایایی پرسشنامهها بود. به منظور بررسی فرضیات تحقیق از آزمونهای تی تک نمونه ای و رگرسیون دو متغیره با کاربرد نرم افزار SPSS22 استفاده شد. بر اساس نتایج مقدار آماره t، از مقدار بحرانی 96/1 بزرگتر بود لذا میانگین 4 بعد متغیر عملکرد بازاریابی بانک بالاتر از میانگین مفروض (3) بود و این بیانگر این است که از دید کارکنان متغیرهای مشتری مداری، فرآیندهای داخلی، مالی و رشد و یادگیری به عنوان مولفه های عملکرد بازاریابی در شعب بانک کشاورزی شهر مشهد از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است. همچنین بر اساس نتایج ضریب رگرسیون نیز نشان داد، به ازاء یک واحد افزایش در استراتژی های بازاریابی به ترتیب 45%، 35%، 28% و 25% به عملکرد بازاریابی بانک در بعد مشتری مداری، فرآیندهای داخلی، مالی و رشد و یادگیری افزوده شد.
خلاصه ماشینی:
مطابق جدول شماره 1، همچنین می توان گقت، مقدار سطح معناداری آزمون تی تک نمونهای جهت بررسی فرضیه دوم تحقیق که تفاوت آماری معنادار بین دو میانگین واقعی و مفروض متغیر عملکرد بازاریابی بانک در بعد فرآیندهای داخلی را مورد سنجش قرار داده است، از مقدار 05/0 کوچکتر است، لذا فرض صفر مبنی بر اینکه مقدار میانگین متغیر برابر با 3 است، تأیید نمیگردد.
ضریب رگرسیون (45/0B=) نیز سهم متغیر مستقل را در پیشبینی تغییرات متغیر وابسته مشخص میکند به عبارت دیگر، به ازاء یک واحد افزایش در استراتژی های بازاریابی، 45 درصد به عملکرد بازاریابی بانک در بعد مشتری مداری، افزوده میشود.
ضریب رگرسیون (35/0B=) نیز سهم متغیر مستقل را در پیشبینی تغییرات متغیر وابسته مشخص میکند به عبارت دیگر، به ازاء یک واحد افزایش در استراتژی های بازاریابی، 35 درصد به عملکرد بازاریابی بانک در بعد فرآیندهای داخلی، افزوده میشود.
و همچنین آماره t و سطح خطای کوچکتر از 01/0 برای آن نیز نشان میدهد که متغیر مورد نظر تأثیر آماری معنیداری در تبیین تغییرات عملکرد بازاریابی بانک در بعد فرآیندهای داخلی داشته است.
و همچنین آماره t و سطح خطای کوچکتر از 01/0 برای آن نیز نشان میدهد که متغیر مورد نظر تأثیر آماری معنیداری در تبیین تغییرات متغیر عملکرد بازاریابی بانک در بعد رشد و یادگیری داشته است.