چکیده:
امروزه شاهد رشد بکارگیری مدیریت استراتژیک توسط بنگاهها و سازمانها برای بقاء و پیشرفت خود میباشیم. استراتژیها مزایای رقابتی سازمان را در دورههای بلند مدت تعیین میکند. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین استراتژیهای رقابتی پورتر و کسب مزیت رقابتی در شرکت مخابرات استان هرمزگان میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شرکت مخابرات هرمزگان میباشند که از میان آنها 207 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی طبقهای متناسب با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است که نهایتا 186 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق نشان داد، که استراتژیهای رهبری هزینه و تمرکز با کسب مزیت رقابتی در شرکت مخابرات هرمزگان رابطه دارند و ارتباط استراتژی تمایز با مزیت رقابتی در آن شرکت رد شده است.
Currently we are faced with the growth in the use of strategic management by firms and organizations for their
survival and progress. Strategies determine the long-term competitive advantage. The current paper aimed to
investigate the relationship between Porter's competitive strategies and competitive advantage in Hormozgan
Telecommunication Company. This was an applied descriptive survey. The study population consisted of all
Hormozgan Telecommunication Company employees. The number of 207 subjects was selected using stratified
random sampling based on Cochran formula. A questionnaire was used to collect data and a number of 186
questionnaires were collected and analyzed. The results showed that there was a significant relationship between
cost leadership strategy and focus strategy and competitive strategies in Hormozgan Telecommunication
Company with no relationship between differentiation strategy and competitive strategies.
خلاصه ماشینی:
نتایج این تحقیق نشان داد، که استراتژیهای رهبری هزینه و تمرکز با کسب مزیت رقابتی در شرکت مخابرات هرمزگان رابطه دارند و ارتباط استراتژی تمایز با مزیت رقابتی در آن شرکت رد شده است.
جدول 1: توزیع نرمال متغیرها مؤلفه کولموگروف اسمیرنوف معنی داری رهبری در هزینه 782/0 436/0 تمایز 503/0 264/0 تمرکز 739/0 397/0 مزیت رقابتی 544/0 928/0 نتایج این آزمون نشان میدهد سطح معناداری متغیرهای تحقیق بیشتر از 05/0 است و همچنین باید خاطر نشان کرد نرم افزار SPSS طبق قضیه حد مرکزی نتایج این پرسشنامه را نرمال تشخیص داده است، لذا فرضیه صفر یعنی نرمال بودن متغیرها مورد تأیید قرار میگیرد.
جدول 2: راهنمای شناسایی علائم اختصاری متغیرهای مدل علامت اختصاری شاخص Cost leadership استراتژی رهبری هزینه differentiation استراتژی تمایز focus استراتژی تمرکز Competitive Advantage مزیت رقابتی رابطه ابعاد استراتژی رقابتی پورتر بر کسب مزیت رقابتی نمودارهایی که در زیر آوردهایم (1، 2، 3، 4) مدل اندازهگیری ابعاد استراتژی رقابتی پورتر بر کسب مزیت رقابتی در حالت استاندارد و معناداری را نشان میدهد.
که تجزیه و تحلیل آماری بین این دو نشان میدهد با توجه به جدول 4، عدد معنی داری مسیر مابین دو متغیر برابر (73/3) میباشد و چون این مقدار بزرگتر از 96/1 است، از اینرو این فرضیه مورد تایید قرار میگیرد.
در فرضیه دوم پژوهش ادعا شده بود که بین استراتژی تمایز با کسب مزیت رقابتی در شرکت مخابرات هرمزگان رابطه وجود دارد.
جدول 4: نتایج فرضیه ها فرضیه ها استاندارد معناداری نتیجه بین استراتژی رهبری در هزینه بر کسب مزیت رقابتی مخابرات هرمزگان رابطه ی معنادار وجود دارد.