چکیده:
در دهۀ گذشته تغییر در نگرشها، ارزشها، عوامل اقتصادیـ اجتماعی و فرهنگی سبب شد فرایند خرید به فعالیتی اجتماعی و سرگرمکننده تبدیل شود. پژوهشهای جدید به شناسایی عوامل فردی مؤثر در خرید پرداختهاند که کاربرد حملونقلی نیز دارد. بررسی پژوهشها در خصوص رفتار مشتریان مراکز خرید نشان میدهد علاوه بر متغیرهای قابل مشاهده، متغیرهای رفتاری فردی پنهانی همچون نگرش، سبک زندگی، نوع خریدار نیز در تحلیل رفتار مشتریان مهم است که در پژوهش حاضر با انجام پرسشگری اینترنتی (213 نمونۀ سالم) به مدلسازی آن پرداخته میشود. با انجام تحلیل عاملی اکتشافی مقدار وزن مؤلفهها برای استفاده در مدلهای انتخاب گسسته بهدست آمد. نتایج مدل انتخاب گسسته نشان داد متغیرهای پنهان سبک زندگی و نگرش در انتخاب برخی مقاصد معنادار است که اثر این متغیرها را تأیید میکند، ولی متغیر نوع خریدار در انتخاب هیچیک از مقاصد معنادار نبود و اثر این متغیر به تأیید نرسید.
خلاصه ماشینی:
شناسایی عوامل فردی مؤثر در جذب مشتریان به مراکز خرید (مطالعة موردی : شهر تهران ) امیررضا ممدوحی ١، علیرضا ماهپور٢، طه حسین رشیدی ٣، محمود صفارزاده ٤ در دهة گذشته تغییر در نگرش ها، ارزش ها، عوامـل اقتصـادیـ اجتمـاعی و فرهنگـی سبب شد فرایند خرید به فعالیتی اجتماعی و سرگرم کننده تبدیل شود.
بررسـی پژوهش ها در خصوص رفتار مشتریان مراکز خرید نشان مـی دهـد عـلاوه بـر متغیرهـای قابـل مشاهده ، متغیرهای رفتاری فردی پنهانی همچون نگرش ، سـبک زنـدگی ، نـوع خریـدار نیـز در تحلیل رفتار مشتریان مهم است که در پژوهش حاضر با انجام پرسشگری اینترنتی (٢١٣ نمونـة سالم ) به مدل سازی آن پرداخته می شود.
در مطالعة حاضر تلاش شده است که این متغیرها با استفاده از پرسشنامة اینترنتی از مراجعان به مراکز خرید سؤال شود و با استفاده از مدل های انتخاب گسسته کمی شوند.
با الهام از پژوهش های رفتارشناختی مشتریان مراکز خرید، ایدة کاربسـت ایـن متغیرهـا در توصیف رفتار افراد و چگونگی انتخاب مراکز خرید با انجام پرسشگری اینترنتی (٢١٣ نمونة سالم ) و به کمک داده های اقتصادیـ اجتماعی ، نگرش ، سبک زندگی و نوع خریدار شکل گرفت .
در مطالعة حاضر تلاش شده اسـت کـه ایـن متغیرهـا بـا اسـتفاده از پرسشـنامه ای از مراجعان به مراکز خرید سؤال شود و در نهایت فرضیة تأثیر متغیرهای پنهان یاد شده در انتخـاب مقصد خریدهای پوشاک ، با استفاده از مدل های انتخاب گسسته بررسی گردد.