چکیده:
اين پژوهش به ارزيابي نحوه ي استفاده از فاوا در مدارس «هوشمند» مي پردازد. بدين منظور، رويكرد كيفي و روش مطالعه ي موردي اتخاذ شده ي كلاس هاي دبيران رشته ي رياضي- فيزيك سال دوم متوسطه ي استان زنجان مورد مشاهده قرار گرفت. نمونه گيري به روش هدفمند انجام و ۱۲ كلاس براي مشاهده ي فعاليت هاي ياددهي-يادگيري انتخاب شد. يافته ها نشان مي دهد معلمان از فاوا عمدتاً براي ارائه ي اطلاعات به دانش آموزان استفاده مي كنند؛ دانش آموزان كمتر فعال بوده، بيشتر شنونده ي فاوا هستند؛ علي رغم وجود رايانه براي اكثر دانش آموزان، تنها يك رايانه استفاده شده مابقي با روپوشي پوشانده شده اند؛ باوجود جذابيت هاي بالقوه ي فناوري، رفتارهاي حاكي از بي توجهي به درس نسبتاً زياد است. به طوركلي كاربرد فاوا در مقايسه با آموزش سنتي تفاوتي در كاركردهاي معلم، دانش آموزان و فرآيندهاي ياددهي- يادگيري ايجاد نكرده، متن و تصاوير كتاب هاي درسي و صداي معلم را در قالب ديجيتال به همان روش سخنراني در سبك آموزش سنتي ارائه مي كند. فاوا در كنار معلم، محتوا و دانش آموزان اضلاع يك چهارضلعي معيوب هستند.
خلاصه ماشینی:
کاربرد اثربخش فناوري هاي آموزشي در فرآيند ياددهي -يادگيري مي تواند موجب تعميق يادگيري شود (باني مهجور، ١٣٨٠؛ منتظر، ١٣٧٩)؛ خلاقيت و نوآوري را در دانش آموزان تقويت کند (خجسته چترودي ، ١٣٨٥) و کارآيي و اثربخشي آن را افزايش دهد (سرکارآراني و مقدم ، ١٣٨٢؛ وجريف و داز٦، ١٣٨٩، ترجمه ميرزابيگي و کولايي ).
مطالعاتي نيز وجود دارند که صرفا پژوهش هايي از نوع همبستگي يا مقايسه اي بوده و رابطه ي استفاده از فاوا و متغيرهاي ديگر را بررسي مي کنند (رعنايي ، ١٣٨٥؛ قشمي ، ١٣٨٨؛ کريمي ، ١٣٨٩؛ مرتضوي ، ١٣٨٥؛ بامداد، ١٣٨٨؛ سليماني ، ١٣٨٩؛ محمودپور، ١٣٨٧؛ جاني پور، ١٣٨٧؛ خوانين زاده ، ١٣٨٧).
يکي از اين موارد که جامع تر به نظر مي رسد توسط مينز١٣ (٢٠٠٠) به ترتيب زير ارائه شده است : ١- استفاده از فناوري در بهره وري فردي ٢- بهره گيري از فناوري براي ارتقاي يادگيري در موضوعات درسي ٣- طراحي و سازگار کردن فعاليت هاي يادگيري پشتيباني شده توسط فناوري ٤- مديريت فعاليت هاي يادگيرنده محور پشتيباني شده توسط فناوري ٥- ارزيابي مهارت هاي دانش آموزان در متن فعاليت هاي پشتيباني شده توسط فناوري ملاک هاي فوق در تلفيق با آنچه پيش تر درباره استفاده اثربخش از فناوري ، روند توسعه فناوري و سطح سواد فناوري توصيف شد، معيارهايي را به دست مي دهد که در ارزيابي فعاليت هاي ياددهي - يادگيري اين پژوهش مي تواند کمک کند.