چکیده:
این پژوهش بهبررسی عوامل مؤثر تاثیر نوآوری بر تدوین استراتژی سازمان پرداخته و همچنین روابط بین این عوامل را مورد مطالعه قرار میدهد. در واقع مدل مفهومی پژوهش بهطور مشخصی در پی بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی سازمان است. جامعه آماری شامل کارمندان شرکت پارس خودرو است. پاسخدهندگان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و دادههای مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه از میان پاسخدهندگان بهدست آمد. از مجموع 350 پرسشنامه توزیعشده، 265 پرسشنامه برای تجزیهوتحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفتند. مدل معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار ایموس برای بررسی روابط میان سازههای این پژوهش بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش بیان میدارند که نوآوری سازمانی تأثیر مستقیمی بر تدوین استراتژی سازمان دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین بررسی متغیر خلاقیت با مولفه های تجهیزات ، فرآیند، محصول ، خدمات ، بازاریابی، مدیریت و رهبری، سازمانی به عنوان متغیرهای مستقل که به طور غیر مستقیم بر موفقیت انواع استراتژی سازمانی با زیرمولفه های تهاجمی، تدافعی، رقابتی، محافظه کارانه تاثیرگذار است .
نتایج نشان داد اگرچه از میان هفت متغیر جو سازمانی (با بررسی ضرایب معناداری برای روابط مفروض شده ) تنها تاثیر چهار متغیر تعهد سازمانی، ریسک پذیری، کار گروهی و ارتباطات سازمانی بر نوآوری تأیید شد؛ اما بین جو سازمانی و نوآوری رابطه همبستگی مستقیم و مثبتی وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل مفهومی پژوهش (منبع : مایلز و اسنو (با تغییراتی توسط محقق )) فرضیه های پژوهش : ـ فرضیه اصلی: نوآوری بر موفقیت استراتژی سازمان تاثیر دارد.
در این پژوهش برای ارزیابی مدل تحلیل عاملی تاییدی، شاخص های نیکویی برازندگی در جدول ٢ نشان داده شده است .
عمده هدف آن ها سنجش و بررسی تعیین کننده های نوآوری بوده است نه سنجش وجود نوآوری؛ بنابراین میتوان این گونه بیان نمود که مدیریت باید یک دید استراتژیک در رابطه با نوآوری در سازمان تثبیت کند که آن را به یک عنصر مرکزی قابل دسترس و یک ابزار ارزشمند برای دستیابی به نتایج بلندمدت تبدیل نماید و نقش یک رهبر را در فرآیند تغییر ایفا کند و مسؤولیت ایجاد سازمانی را به عهده بگیرد که توانایی بازسازی خود و مواجهه با چالش های نو را داشته باشد.