چکیده:
هدف این پژوهش بررسی ارتباط راهبردهای کنترل فکر و معنا در زندگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که تعداد 360 نفر از آنها با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای معنا در زندگی استگر (MLQ) و کنترل فکر ولز و دیویس (TCQ) و برای سنجش عملکرد تحصیلی از میانگین نیمسال اول استفاده شد. روایی سازه پرسشنامهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی و پایایی با آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 63/0 و 73/0 محاسبه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین معنا در زندگی و راهبردهای کنترل فکر و همچنین راهبردهای کنترل فکر با عملکرد تحصیلی رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد (001/0≤ p). اما بین معنا در زندگی و عملکرد تحصیلی رابطهی معنادار وجود ندارد. مدل معادلات ساختاری نیز از تأثیر مستقیم راهبردهای کنترل فکر و معنا در زندگی بر عملکرد تحصیلی و از رابطهی معنا در زندگی و کنترل فکر حمایت کرد.
خلاصه ماشینی:
واژگان کلیدی: عملکرد تحصیلی، معنا در زندگی، راهبردهای کنترل فکر و معادلات ساختاری Structural Equation Modeling of the Relationship between the Strategies of Thought Control and Meaning in life and the Students' Academic Performance Mousa piri Nasrin Homayouni Bakhshayes Bahram Enayat Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between the strategies of thought control and meaning in life and the students' academic performance.
Keywords: strategies of thought control, meaning in life, academic performance, Structural Equation Model مقدمه رشد و توسعه هر کشور بهنظام آموزشی، دانشآموختگان و دانشجویان آن کشور بستگی دارد.
بنابر آن چه گذشت، پژوهش حاضر درصدد است روابط متغیرهای راهبردهای کنترل فکر و معنا در زندگی با عملکرد تحصیلی را در قالب یک مدل علی شکل (1) موردبررسی قرار دهد؛ و در این راستا، به این سؤال پاسخ دهد که آیا مدل پیشنهادی پژوهش از برازش کافی برخوردار است؟ )به تصویر صفحه مراجعه شود.
دادههای جدول (5) نشان میدهد که ضریب همبستگی بین راهبردهای کنترل فکر و معنا در زندگی با عملکرد تحصیلی برابر با (29/0) و (23/0) است که در سطح (01/0≤ p).
بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش، مدل یابی معادلات ساختاری روابط بین راهبردهای کنترل فکر و معنا در زندگی با عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود.
با توجه به اینکه پژوهشی با متغیرهای معنا در زندگی و راهبردهای کنترل افکار در میان دانشجویان و در رابطه با عملکرد تحصیلی صورت نگرفته، این مدل پژوهشی توانست روابط بین متغیرها را تبیین نماید.