خلاصه ماشینی:
"طبق تعریف رابرت کاپلان و دیوید نورتون،بنیانگذاران کارنامه متوازن در کتاب«تشکیلات استراتژی محور»،کارنامه متوازن، معرف مجموعهای از هدفها و فعالیتهای کوتاهمدت یا محرکهاست که وجه تمایز یک شرکت با شرکتهای رقیب است و در درازمدت، موجب ایجاد مشتری و ارزش یا نتایج مطلوب میشود.
دیدگاه مشتریمداری رابرت کاپلان و دیوید نورتون، بنیانگذران کارنامه متوازن پیشنهاد میکنند برای شناخت هدفهای دیدگاه مشتریمداری،ابتدا باید پرسشهای زیر مطرح شود: «مشتریان مورد نظر که موجب رشد درامد و ترکیب سوداورتر تولید و خدمات میشوند،کدامند؟چه هدفهایی دارند و ما در ارتباط با آنها، موفقیت خود را چگونه اندازهگیری میکنیم؟» مشتریان مورد نظر را میتوان با تعریف ارزش برای تشکیلات،تعیین کرد.
رابرت کاپلان و دیوید نورتون، بنیانگذاران کارنامه متوازن، فرایندهای داخلی را که ارزش تعریف شده را به مشتریان میرساند و بخش بهرهوری مالی را پیش میبرد، در چهار قسمت استراتژیک،به شرح زیر،تعریف میکنند: تسلط یا استیلای علامت تجاری بر بازار، روزامد بودن در حد عالی، تولید و توزیع، تجربه خرید.
رابرت کاپلان و دیودی نورتون برای توجیه ضرورت این کار در محیط اقتصاد بر پایه دانش و اطلاعات امروز،در تألیف خود،دلایل زیر را برشمردهاند: ارزش،غیرمستقیم است:بسیار نادر است که داراییهای نامشهود،تأثیر مستقیم بر نتایج مالی داشته باشد؛ ارزش،وابسته است:داراییهای نامشهود،متکی بر واحد انتفاعی، یعنی تشکلیلات و استراتژی آن است؛ ارزش،توانمندی است:داراییهای نامشهود،استعداد یا امکان تولید ارزش است و در بازار،بهای مشخص ندارد.
در هر حال،اساس هر استراتژی بازرگانی، مرتبط کردن فرایندهای داخلی به کسب نتایج بهتر با مشتریان برای ایجاد ارزش بالاتر برای سهامداران و ارائه تعریف دیدگاه مشتریمداری است."