چکیده:
هدف: بررسي وضعيت خودكارآمدي كتابداران دو دانشگاه فردوسي مشهد و علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مشهد و رابطه آن با مهارتهاي سواد اطلاعاتي آنان است.
روش: پژوهش به روش پيمايشي انجام شد. جامعه آماري كليه كتابداران شاغل در كتابخانه هاي دو دانشگاه مذكور بود (102 نفر). حجم نمونه 80نفر تعيين شد كه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي غيرنسبتي انتخاب شد. گردآوري داده ها از طريق پرسشنامه محقق ساخته و تجزيه و تحليل داده ها، با كمك نرم افزار اس. پي. اس. اس. در دو سطح توصيفي و استنباطي انجام شد.
يافته ها: وضعيت خودكارآمدي كتابداران جامعه مورد بررسي، در سطح مطلوب بود. بين مهارتهاي سواد اطلاعاتي كتابداران و خودكارآمدي آنها رابطه معناداري وجود داشت. همچنين بين سطوح پايه و پيشرفته سواد اطلاعاتي كتابداران با خودكارآمدي آنها رابطه وجود داشت؛ اما رابطه معناداراي بين سطح مقدماتي سواد اطلاعاتي و خودكارآمدي وجود نداشت. بين ميانگين نمرات خودكارآمدي كتابداران برحسب رشته تحصيلي، مدرك تحصيلي (كارشناسي ارشد و كارشناسي) و همچنين سابقه خدمت تفاوت معناداري وجود نداشت.
اصالت اثر: از آنجايي كه خودكارآمدي عامل مهم در شناخت دانش، مهارت و بينش افراد از خود است، بررسي رابطه آن با مهارتهاي سواد اطلاعاتي مي تواند به يادگيري مستقل و مداوم كتابداران كمك شاياني كند. بر اين اساس، نتايج اين پژوهش مي تواند به صورت عيني و مطلوب تري در تدوين سياست هاي صحيح و برنامه ريزيها، مورد استفاده مديران و مسوولان كتابخانه قرار گيرد.
خلاصه ماشینی:
بنابراين پس از بررسي باور خودکارآمدي در جامعۀ هدف ، مسئلۀ مورد بحـث در پـژوهش حاضـر اين است که مشخص نيست آيا رابطه اي بين خودکارآمدي کتابداران جامعۀ هدف و مهارت هـاي سواد اطلاعاتي آنها وجود دارد؟ و اگر چنين رابطه اي هست تا چه حد تعيـين کننـده خواهـد بـود؟ براي پاسخگويي به پرسش هايي از ايـن قبيـل ، پـژوهش حاضـر بـا هـدف اصـلي بررسـي وضـعيت خودکارآمدي کتابداران دو دانشگاه فردوسي مشهد و علوم پزشکي و خدمات بهداشتي ـ درمـاني مشهد و رابطۀ آن با مهارت هاي سواد اطلاعاتي آنان انجام گرفت .
نتايج تحليل داده ها نشان داد که به طور کلي، بين مهارت هاي سواد اطلاعاتي دانشـجويان بـا کسب خودکارآمدي آنها رابطۀ معناداري وجود دارد.
همچنين يافته هاي پژوهش نشان داد که بـين خودکارآمـدي کتابـداران و مهـارت هـاي سـواد اطلاعاتي آنها رابطۀ معناداري وجود داشت .
در داخل کشور نيز يافتـه هـاي حاصـل از پـژوهش سـبحانيشـهر (١٣٩٠) و پـژوهش نوکـاريزي و دهقاني (١٣٩٢) نشان داد که بين مهارت هاي سواد اطلاعاتي دانشجويان بـا کسـب خودکارآمـدي آنها رابطه وجود داشت .
Relationship between perceived self-efficacy and information literacy among library and information science undergraduate in a nigerian university of education.
Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 18(2), 121-134.