چکیده:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ روﯾﮑﺮدی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺟﻬﺖ" ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﺑﺮ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻﻨﻌﺘﯽ" ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر 32 ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﻮﭼﮏ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮐﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬاﯾﯽ، ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ و ﻧﺴﺎﺟﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻊ اوری ﺷﺪه از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﯿﺪاﻧﯽ (ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ) از ﻣﺪﯾﺮان و ﺷﺎﻏﻼن در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻣﺬﮐﻮرﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. رواﯾﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان رﺳﯿﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﻣﻌﺎدل 0/744 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﺑﺮ ﻫﺮ ﯾﮏ از3 ﻋﺎﻣﻞ: ﮐﺎراﯾﯽ، اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ و رﺿﺎﯾﺖ ذی ﻧﻔﻌﺎن در ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﻮده اﻣﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮی ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺮ ﻫﺮ ﯾﮏ از اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ دارد. ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ را ﺑﺮ ﮐﺎراﯾﯽ و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮ رﺿﺎﯾﺖ ذﯾﻨﻔﻌﺎن و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ دارد. ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن (ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ–ﻏﺬاﯾﯽ–ﻧﺴﺎﺟﯽ) ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"شاید یکی از بزرگترین موانع استقرار تجارت - Information Technology (IT) -Electronic Data Interchange (EDI) -Electronic commerce(EC) (Rezaeeyan,2001) کار را درست انجام دادن (Efficiency) -Small and Medium Enterprises(SMEs) الکترونیکی در ایران، بیاعتمادی مردم از یک طرف و ناآشنایی مؤسسات فعال در این زمینه با ساز و کارهای اعتمادسازی باشد.
4- تاثیر تجارت الکترونیک بر عملکرد شر کت های کوچک و متوسط اهمیت زیادی که عملکرد سازمانی در مطالعات دانشگاهی و حوزه های کاربردی نظیر پاداش های مدیریتی و بقای سازمان ها دارد، باعث شده است کسب شناخت کافی از این سازه و چگونگی اندازه گیری آن و درک عواملی که می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد از اهمیت خاصی برخوردار شود(March & Sutton,1997).
بر خلاف توسعه روز افزون فناوری اطلاعات در سرتاسر جهان که حتی با عنوان انقلاب بزرگ فناوری اطلاعات نیز، شناخته شده است، برخی از صاحب نظران بر این عقیده اند که فناوری جدید، موجب سر در گمی انسان ها شده و هرگز موجب بهبود بهره وری (کارایی و اثربخشی) در عملکرد شرکت های کوچک و متوسط نشده است و حجم داده هایی که این فناوری بر افراد تحمیل می کند اغلب باعث کاهش کارایی سازمان و اثر بخشی نیروی انسانی در محیط کار می شود (Zachari,1991) در مقابل دانشمندانی نظیر برینجالفسون و هیت (Brynjolfsson & Hitt,1996) دریافته اند که سرمایه گذاری روی فناوری اطلاعات و بکار بردن تجارت الکترونیک در این سازمان ها منافع زیادی به همراه داشته است و نهایت کم لطفی است اگر بگوییم که بین تجارت الکترونیک و سود آوری ارتباطی وجود ندارد."