چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی و اندازه گیری تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر رفتار خرید مصرف کنندگان می باشد. با هدف بررسی رابطه بازاریابی سبز، تصویر سازمان و تمایل به خرید در محصولات ارگانیک)سبز( انجام شده است. متغیرهای تحقیق شامل، بخش های دانش زیست محیطی، نگرانیهای زیست محیطی ، کیفیت و قیمت ادراک شده و تصویر برند سازمان،و تمایل به خرید است. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است بنابراین با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به جمع آوری داده ها اقدام شد. پرسشنامه به صورت تصادفی ساده در بین 384 نفر از مصرف کنندگان محصولات ارگانیک در غرب شهر تهران توزیع شد و روایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و تایید شد و با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که؛ بین دانش زیست محیطی، نگرانی های زیست محیطی و تصویر سازمان سبز با رفتار خرید سبز رابطه وجود دارد و همچنین بین قیمت و کیفیت درک شده محصول و تمایل به خرید نیز، رابطه وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان مي دهد که ؛ بين دانش زيست محيطي، نگراني هاي زيست محيطي و تصوير سازمان سبز با رفتار خريد سبز رابطه وجود دارد و همچنين بين قيمت و کيفيت درک شده محصول و تمايل به خريد نيز، رابطه وجود دارد.
واژه هاي کليدي: ابزارهاي بازاريابي سبز،رفتار خريد، تصوير سازمان ، تمايل به خريد 1 ١- مقدمه هدف سيستم بازاريابي به حداکثر رساندن مصرف ، حق انتخاب بيشتر براي مصرف کننده يا تامين رضايت مشتري نيست ، بلکه هدف ، ارتقا کيفيت زندگي به بالاترين سطح ممکن است و کيفيت زندگي نه فقط به معناي کميت و کيفيت کالاها و خدمات بلکه به معناي کيفيت محيط زيست نيز هست .
٣) بين نگراني هاي زيست محيطي و رفتار خريد سبز رابطه وجود دارد.
جدول (٣) نتايج فرضيه ها فرضيه ها بين دانش زيست محيطي و رفتار خريد سبز رابطه وجود دارد.
0,42 64,46 تاييد بين نگراني هاي زيست محيطي و رفتار خريد سبز رابطه وجود دارد.
Ambler, Tim, (2000); "Marketing Metrics", Business Strategy Review, vol 11 Issue 2, pp: 59-66.
, (1997); "The five Vs - a buyer’s perspective of the marketing mix", Marketing Intelligence & Planning , Volume: 15 Issue: 3, pp.
D'Esopo, Michael, Almquist, Eric, (2007); "An approach to mastering the marketing mix", Business Strategy Series, Volume, 8 Issue, 2, pp.
Kotab Massaki and Kristian Helsen(2004),Global Marketing Management,John Wiley &Sons Inc , P:144,157 29.
Kustin, Richard Alan (2004); "Marketing mix standardization: a cross cultural study of four countries", International Business Review, Volume: 13, pp.