چکیده:
هدف کلی این تحقیق بررسی نقش سازمانی مربی گرا در سلامت ذهنی و عملکرد تیمی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است به لحاظ هدف کار بردی بوده و به صورت میدانی انجام شده است در این تحقیق جامعه آماری کلیه ی کنان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل در نظر گرفته شد که تعداد آن ها 85 نفر بود . به علت محدود بودن حجم جامعه کل جامعه مذکور بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند، بنابراین حجم جامعه با حجم نمونه برابر است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه میزان مربیگرایی سازمانی)موغلی و همکاران ، 1392 ( و عملکرد تیمی کارکنان)محقق ساخته( و سلامت ذهنی)گلدنبرگ و هیلیر، 1979 ( استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی)جداول فراوانی میانگین و انحراف معیار( و آمار استنباطی )ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه( استفاده شده است که در آن رابطه سازمانی مربیگرا در سلامت ذهنی و عملکرد تیمی کارکنان با استفاده از نرم افزار SPSSS مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین عملکرد تیمی کارکنان و سازمانی مربیگرا رابطه(0.314=r) معنی داری وجود دارد (0.05>p) بین سازمانی مربیگرا و بعد جسمانی سلامت ذهنی رابطه (0.352=r)معنی داری وجود دارد (0.05>p) همچنین ابعاد سلامت ذهنی با ضریب تبیین 88 درصد توانست میزان سازمانی مربیگرا را پیش بینی نماید.
خلاصه ماشینی:
همچنين براي تجزيه و تحليل داده ها از روش آمار توصيفي(جداول فراواني ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطي (ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چندگانه ) استفاده شده است که در آن رابطه سازماني مربيگرا در سلامت ذهني و عملکرد تيمي کارکنان با استفاده از نرم افزار SPSS١٩ مورد تجريه و تحليل قرار گرفت .
جدول شماره ٣ آزمون نرمال بودن (Smirnow test –Kolmogorow ) توزيع داده هاي مورد بررسي آماره ها تعداد ميانگين انحراف معيار آماره K-S احتمال آماره K-S متغيرها سلامت ذهني 0,291 1,07 0,654 3,87 85 جسماني 0,256 1,021 0,854 4,2 85 اضطراب 0,653 0,820 0,652 3,91 85 اختلال در کارکرد اجتماعي ٨٥ ٤,٠٢ ٠,٢٤٥ ٠,٥٦٢ ٠,٦٥٨ افسردگي 0,359 0,854 0,425 3,5 85 عملکرد تيمي ٨٥ ١٥,٣٤ ٣,٤٢ ٠,٧٨١ ٠,٤٢٥ سازمان مربيگرا ٨٥ ١٣,٧٢ ١,٤ ٠,٦٥٨ ٠,٤٢١ طبق نتايج بدست آمده در جدول شماره ٤ ضريب همبستگي بين سازمان مربيگرا و ابعاد سلامت ذهني نشان مي دهد که همبستگي معني دار (٠٠٥<P) ما بين متغيرها وجود دارد و همچنين مثبت بودن اين ضريب نشانگر تغييرات در جهت افزايش يک متغير با افزايش متغير ديگر است .
Baron; Louis, Morin; Lucie (2010), The impact of executive coaching on self- efficacy related to management soft- skills, Leadership & organization Development Journal vol.
H(2008), Executive dilemmas: Coaching and the professional perspective of Harry Levinson, Consulting psychology Journal; practice and Research, vol: 6, Iss 1, pp 7-32.
Philips, Richard (1995), Coaching for higher performance Executive Development Journal,vol:8, Iss7, pp 5-7.