چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان فراشناخت به شیوه ی گروهی بر راهبردهای کنترل فکر در معتادین مرد تحت درمان با متادون بود. جامعه ی هدف این مطالعه مراجعین تحت درمان با متادون در ماه های بهمن تا اردیبهشت 1393 مرکز متادون درمانی طریقت نو شهر تهران بود که از بین آن ها 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش ( 15 نفر) و کنترل ( 15 نفر) منتسب شدند. شرکت کنندگان به پرسش نامه ی راهبردهای کنترل فکر ولز و دیویس قبل از آموزش به شیوه ی فراشناختی و بعد از آن پاسخ دادند. برای بررسی تاثیر آموزش به شیوه ی فراشناختی، پیشآزمون و پسآزمون از یکدیگر کسر و میانگین دو گروه آزمایش و کنترل با آزمون t مستقل مقایسه شدند. نتایج نشان داد بین دو گروه در راهبردهای کنترل فکر تفاوت معناداری وجود دارد، و میانگین گروه آزمایش در راهبردهای کنترل فکر پایین تر بود. با توجه به نتایج به دست آمده در رابطه با تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در دریافت آموزش مداخله ای فراشناختی بر کنترل فکر معتادین، به نظر میرسد این آموزش میتواند بر فراشناخت معتادین و در نتیجه اصلاح راهبردهای کنترل فکر آنها تاثیر گذار باشد.