چکیده:
زمینه و هدف:هدف اصلی پژوهش آن بود تا بر اساس چرخه یکپارچه حیات دانش سازمانی دالکر مدل عملی برای مستندسازی دانش در کتابخانه های دانشگاهی ایران ارائه شود.شناسایی منابع کسب دانش ضمنی و عینی از دیگر اهداف مورد بررسی در این پژوهش بود.روش پژوهش:روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی و با توجه به هدف پژوهش،نوع آن کاربردی بود.جامعه آماری این پژوهش مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی ایران بود.اعضای جامعه 172 نفر بود که بر اساس جدول اندازه جامعه و نمونه کرجسی و مورگان،116 نفر به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب شدند 100 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند و میزان پرسشنامه های برگشتی 86/2 درصد بود.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه الکترونیکی محقق ساخته در قالب طیف 5 ارزشی لیکرت براساس چند پرسشنامه آماده و مررو پیشینه پژوهش استفاده شد.پرسشنامه اولیه برای تعیین روایی محتوایی(صوری)بین متخصصان توزیع شد و پس از انجام دادن اصلاحات لازم و تغییرات پیشنهاد شده توسط متخصصان،نسخه نهایی آن تدوین شد.برای تعیین پایایی پرسشنامه تعداد 30 نسخه توسط جامعه مورد بررسی تکمیل شد که از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ،87،45 به دست آمد.یافته ها:نتایج پژوهش نشان داد چرخه یکپارچه حیات دانش سازمانی دالکر بر مستند سازی تاثیر داشت و از طریق آن،مستندسازی دانش در کتابخانه های مرکزی پیش بینی شد.مدل سازی رگرسیونی بیانگر آن بود که ثبت،اشتراک و ارزیابی دانش مهم ترین مراحل در مستند سازی بود.تجزیه مسیر نشان داد تمامی مراحل چرخه دالکر به استثنای مرحله فراگیری با مستندسازی رابطه معنادار داشت و در این زمینه مرحله ثبت بیش ترین و مرحله کد گذاری کم ترین اثر مستقیم بر مستند سازی داشت.مدل پیشنهادی پژوهش با حذف متغیرهای با اثرات ضعیف شامل مراحل ثبت،پالایش و اشتراک با اثر مستقیم و ارزیابی/انتخاب و دسترسی با اثر غیرمستقیم قوی بود.15 منبع کسب دانش ضمنی و عینی شناسایی شد و در سه عامل منابع کسب و ثبت دانش ضمنی مدیران،منابع دانش عینی برای کد گذاری و باز نمون و منابع دانش عینی برای وب کاوی و داده کاوی خلاصه شدند.نتیجه گیری: به نظر میرسد با توجه به بررسی های بعمل آمده، این پژوهش اولین پژوهش صورت گرفته در زمینه مستندسازی دانش در کتابخانه های دانشگاهی ایران با هدف ارائه مدل عملی است.
Objective: This study aimed to identify the sources of knowledge، the effect of integrated life cycle model of Dalkr organizational knowledge on Knowledge documentation and a model of practical knowledge documentation in state Universities in Iran's central library
Methodology: research method is Survey and it is practical. Sample of the study covering directors، assistants and administrators in various parts of the central libraries of state universities.community members were 172. Which 113 members was selected based on the size of the population and Morgan and Krejcie sample through stratified random sampling. Of that number، 100 people responded to a questionnaire and return the questionnaires was 88%. E-researcher-made questionnaire with 100 questions. Its validity was confirmed through 8 out of seminary professors and reliability، according to the average Cronbach's alpha coefficient was calculated 87.45
Results: Multiple regression results show integrated life cycle of Dalkr organizational knowledge was effective on Knowledge documentation and recorded variables، share and evaluate the beta 51/0، 37/0 and -0/28 highest impact on knowledge documentation. The final model consisted of three variables extracted، refine and share the path with the direct effect and 39/0، 34/0 and 27/0 and two variable evaluation / selection and indirect effects and total access path 22 / 0 and 25/0 respectively. The results of exploratory factor analysis resulted in three factors extracted implied knowledge of managers، extraction new knowledge from sources of objective knowledge and resources of objective knowledge to web mining and Data minig and the total was 35/63% of the total variance explanation
Originality/ value: This is the first study in the field of Knowledge documentation in public universities in Iran's central libraries to model of practical knowledge documentation